Ateizmus, anarchia és koszos punkok.

killtheradical

killtheradical

Az a felső 2%

2009. október 06. - bs395

Középosztály, főnév. Jelentése:

The Economist: akinek a bevételéből az alapvető szükségletek – lakhatás, étkezés, oktatás, egészségügy – kielégítése után a harmada megmarad megtakarításokra, vagy rekreációs tevékenységekre.

Arisztotelész: akik nem is gazdagok, de nem is szegények, s akik által – s akikkel szövetségben – egy demokráciának léteznie és működnie kell (kéne). Más szóval egy állam politikai rendszere csak annyira erős és stabil, amennyire a középosztálya.

Szerintem: az, akinek a napi megélhetése nem függ a központi újraelosztástól.

Mennyi lehet ma Magyarországon a középosztály bevételi kritériuma? Nem reprezentatív, de nem is ex-has. Lakhatás: bérleti díj/törlesztő részlet+rezsi, 90-110 ezer. Étkezés, háztartás, öltözködés: fejenként 60 ezer. Oktatás, egészségügy: elvileg ingyen. Két keresővel és két gyerekkel az annyi mint havi 350 ezer. Nettó, persze. Vagyis két keresővel az fejenként havi 262 ezer forint nettó jövedelem (hogy a bevétel harmada megmaradjon olyan dolgokra, mint az ingyenes egészségügy, oktatás, esetleg az állami nyugdíj kiegészítése), ami havi bruttó 500, évi bruttó 6 millió.

Az APEH szerint évi bruttó 6 millió felett kb. 160 ezren keresnek, és ebben már benne van a felső osztály is. Ez a szám még egy alacsony részvételű országgyűlési választáson sem elég a parlamenti küszöbhöz. Pedig – hogy a Magyar Katolikus Lexikont idézzük – a középosztály „a társadalomnak az a csoportja, mely gazdasági helyzetéből következően önálló érdekérvényesítésre képes, […] önálló vállalkozásokba kezdhet, képzettsége révén szellemi vezető munkakörök betöltésére alkalmas, érdekvédelmi stb. szervezetek és pártok alapítására, működtetésére képes.”

Oszt csodálkozunk, hogy hol tartunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://killtheradical.blog.hu/api/trackback/id/tr511430533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.10.06. 10:37:51

Elég döbbenetes, ahogy ezt így kiszámoltad.

Érdekes lenne összehasonlítani egy nyugat-európai országéval. Van egy olyan sejtésem, hogy Nyugat-Európában VALÓBAN LÉTEZIK középosztály.

Vidéki 2009.10.06. 10:46:15

„a Magyar Katolikus Lexikont idézzük – a középosztály „a társadalomnak az a csoportja, mely gazdasági helyzetéből következően önálló érdekérvényesítésre képes, […] önálló vállalkozásokba kezdhet, képzettsége révén szellemi vezető munkakörök betöltésére alkalmas,”

A definíció elhajlik abba az iráyba, ahol „A lét határozza meg a tudatot”.

A fenti kritériumok alapján Luther Mártont, hova sorolhatnánk be?

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.10.06. 11:04:46

@Vidéki:

Nem látom az egyirányúságot. Ott van, hogy "gazdasági helyzetéből következően". Más is képes lehet önálló érdekérvényesítésre, csak akkor az nem gazdasági helyzetéből következik. És úgy nyilván sokkal nehezebb.

Vidéki 2009.10.06. 11:54:08

@Csöncsön:
Így ezzel egyetértek: " Más is képes lehet önálló érdekérvényesítésre, csak akkor az nem gazdasági helyzetéből következik."

magyar-magyar szótár 2009.10.06. 13:24:53

Az idén 60 léve annak, hogy a középosztályt zsaírjára sütögélik. Emlékszem án harmatoslelkü liberális tássadalomkutatókra, akik az Antall-"kormányt"* azzal vádolták, hogy a középosztály ellen játszik.
*Az a "kormány" jellemzően olyan ostoba alakokból állt, akik, mire kiismerték magukat a minisztérium architektúrájában, már rég bekaptál a cumit csummára...

Demo · http://nepkoztarsasagot.blog.hu 2009.10.06. 14:48:01

Hát csoda ha az ember iszik, forradalmat csinál, alkotmányos rendet dönt, kommunista lesz vagy ofsórista?

//Hol az a szájbavert főoldalra vele! gomb?//

Jonas-R 2009.10.06. 21:50:10

10 pontos.

en a tarsadalombiztositast szamoltam, lehet pont ide irtam le valamelyik kommentbe, ugyanennek a forditottja, hogy gyakorlatilag 5% fizeti ki a TB 80%-at, pedig nem tul progressziv rajta az elvonas, tehat nem is koncentralodhat be.

Volt a Kunznets-Williamson ollo...
(mellesleg ez a Róna Péter találmánya, valójaban Williamson egy ökonometrikus-gazdaságtörténész aki írt az angol ipari forradalomról, és a Kuznets .. vizsgálatán keresztul mutatta meg a jelenseget, amit egyedul ez a faszi hivatkozik igy, viszont igaza van cserébe :) )

Íme:
"Az első a Kuznets-Williamson-olló. Ez azt jelenti, hogy amikor egy ország a felzárkózás pályájára lép, először a fejlettebb régiók és társadalmi rétegek zárkóznak fel, így kinyílik az olló a felzárkózni képes és arra képtelen társadalmi rétegek és régiók között. Magyarország az egyik legnagyobb áldozata ennek a jelenségnek, itt a legrohamosabb a kettészakadás. A külföldi tőke adta lehetőségeket felhasználni képes társadalmi rétegek és régiók ebből jól jártak, mások egyszerűen leszakadtak. A jól járt réteg lényegesen kisebb, a leszakadt rétegeket viszont el kell tartani a társadalmi béke fenntartása érdekében. Mindenki osztja a jó tanácsokat, hogy az állami kiadásokat kellene csökkenteni, nem a bevételeket növelni, de emiatt erre nincs lehetőség. A szociális kiadások olyannyira megnőttek, hogy ma Magyarországon az átlag háztartás állami szubvencióból fakadó bevétele magasabb, mint a szocializmus időszakában volt. Nő a költségvetési deficit, a külföldi tőke pedig ma már nem képes kitermelni azt a többletvagyont Magyarországon, amiből a szükséges szociális juttatásokat elő lehetne állítani. "

Az eredeti okfejtés itt (warning, nem szajbaragos):
books.google.hu/books?id=VFo-VYNURaoC&lpg=PA57&ots=0kvUGrKZRP&dq=Kuznets%20Williamson%20cross&pg=PA57#v=onepage&q=Kuznets%20Williamson%20cross&f=false

Ugyanakkor a legszebb fejezet cime: Causality: did growth breed inequality or did inequality breeds growth?

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.10.06. 21:53:37

@Csöncsön:
létezik, csak zsugorodik, ahogy amerikában is. helyettük ázsiában nő éppen ki, mert ott a szociális háló nem olyan bőkezű, mint nálunk - hozzátéve, hogy ott kisebbek az emberek igényei, így egyk ínai középosztálybeli koránt sem olyan vagyonos, mint egy amerikai.
még '98-ban kérdezték tőlem egy barátom szülei - kötetlen beszélgetés volt -, hogy mennyi is az a szint, amivel el lehet lenni. havi 200 nettó, mondtam én. '98-ban. mindenki kerek szemekkel nézett, hogy mondhatom, hogy a családi ház nagy kerttel, medencével, két kocsival az nem kéne, hogy luxus legyen.

@Vidéki:
pedig ezt tényleg a magyar katolikus lexikon adja. persze minden csoport képes érdekérvényesítésre, de kérdés, hogy az érdekeiket maguk ki tudják-e elégíteni, ha megkapják a lehetőséget?

@Demo:
főoldalra gomb? ez nem az a hely :-)

@magyar-magyar szótár:
'49 óta hivatalosan nincs középosztály. nem hivatalosan ma is több, mint az a 160 ezer, csak azok az emberek, akik hivatalosan szegények, más sorba kell, hogy álljanak.

Jonas-R 2009.10.06. 21:54:58

-s .. az sem megszemelyesites :)

One Bad Habit 2009.10.07. 10:31:37

Szerintem mindezt választott vezetőink is tudják, csak eszük ágában sincs változtatni rajta. :(

Amúgy jó poszt - sajnos....

Kenguru 2009.10.13. 22:04:58

Mai magyar relációban a középosztály az aki kijön hó végéig a fizetetéséből.
Nyugíj meg öregkori egeszségügyi ellátás az lesz neki amilyen lesz.

Ez van.
Szerencsére erre még nem sokan jöttek rá.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.10.14. 00:19:45

@Kenguru:
hát ez az, hogy az nem az, csak mi hívjuk annak :-(.

Jonas-R 2009.10.27. 20:45:48

Megneztem, de nem ertem mit akarsz vele, igen, ertem amit irsz :D

a durva az a semmitmondo 2 milliós kulonbség 4-6 között ami 100% elvonasnovekedést hoz magával. (durvan 36 szazalekpontnyit).

De mondok izgalmasabbat, hatha megérinti a közgazdász vénád. Azt kéne összevetni, hogy a külkermérlegünk illetve a vállakozások belföldi értékesítéséből származó árbevétel illetve a bevallot jövedelem között mekkora a gap. Mert van egy olyan érzésem, hogy szintén viccesen nagyságrendi lenne az eltérés. Dolgoztam bankban, csináltam scorecardokat, meg elbíráló rendszereket. Elmondom, hogy áruhitel esetén a jövedelemigazolás nem azért kellett mert érdekelt mennyi a jövedelme amit leigazolnak neki, hanem mert pöcsétes lap munkahelyről. A jovedelmét besaccoltam szociodemografikus mutatok alapján.... (illetve ahhoz néztem, hogy mennyit hozott papiron, és vettem a nagyobbikat! meg persze az se nagyon izgatott, ha azt mondta, hogy 3 tagú családdal megél budapesten sajat lakas nélkül havi 25 ezer forintból... )

Ez banki gyakorat (mielott, lakasáhitelnél persze más a helyzet, meg jelzálog satöbbi, ez kimondottan quick cash, és szerződőtt áruhitellel megy igy)

Jonas-R 2009.10.27. 20:46:31

Megneztem, de nem ertem mit akarsz vele, igen, ertem amit irsz :D

a durva az a semmitmondo 2 milliós kulonbség 4-6 között ami 100% elvonasnovekedést hoz magával. (durvan 36 szazalekpontnyit).

De mondok izgalmasabbat, hatha megérinti a közgazdász vénád. Azt kéne összevetni, hogy a külkermérlegünk illetve a vállakozások belföldi értékesítéséből származó árbevétel illetve a bevallot jövedelem között mekkora a gap. Mert van egy olyan érzésem, hogy szintén viccesen nagyságrendi lenne az eltérés. Dolgoztam bankban, csináltam scorecardokat, meg elbíráló rendszereket. Elmondom, hogy áruhitel esetén a jövedelemigazolás nem azért kellett mert érdekelt mennyi a jövedelme amit leigazolnak neki, hanem mert pöcsétes lap munkahelyről. A jovedelmét besaccoltam szociodemografikus mutatok alapján.... (illetve ahhoz néztem, hogy mennyit hozott papiron, és vettem a nagyobbikat! meg persze az se nagyon izgatott, ha azt mondta, hogy 3 tagú családdal megél budapesten sajat lakas nélkül havi 25 ezer forintból... )

Ez banki gyakorat (mielott, lakasáhitelnél persze más a helyzet, meg jelzálog satöbbi, ez kimondottan quick cash, és szerződőtt áruhitellel megy igy)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.10.27. 21:01:13

@Jonas-R:
a gap-et kiszámolni nem szabad. imádom a fidesz ígérgetését, de ha következetesen betartanák, akkor itt több százezer embert kéne elszámoltatni, és hullanának közülük is rendesen.
ezért fontos, hogy leadózza-e: mert ha nem, akkor mit érdekli őt, hogy milyen szolgáltatást kap az állam részéről, hiszen nem fizet érte, sőt, a gap fenntartásában érdekelt.

Jonas-R 2009.10.28. 17:48:38

@bs395: Több embertől hallottam már, hogy az lehet az igazi baj, hogy a többségnek nem érdeke a változás, viszont be lehet állni hőbörögni a sorba, mert mindenki csak sír, nincs helyetével "elégedett" ember.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.10.28. 18:12:16

@Jonas-R:
kérdés, hogy azért megy-e az össznépi színészkedés, mert ott fent is, vagy azért megy ott fent is, mert itt lent is? egymást gerjesztő folyamatok, és ahhoz, hogy megtörje valaki a kört, maga ellen kéne tennie minden garancia nélkül.

RoFä 2009.11.01. 04:36:42

@bs395: Ha "valaki" megtöri a kört, az légyfing, a kritikus tömegnek kell megtörnie a kört saját érdeke ellen.
süti beállítások módosítása