Ateizmus, anarchia és koszos punkok.

killtheradical

killtheradical

Az agglomeronauták lázadása

2009. május 22. - bs395

Budapest megkerülhetetlen. Fizikailag ugyanúgy, mint a legtöbb gazdasági, kulturális vagy társadalmi kérdésben. Mission accomplished. Így építették, így fejlesztették. És most ez a bajuk. Az, hogy „nem kell sorban állni a kenyérért, a cipőért” azzal jár, ami ellen tiltakoznak, ugyanis az alapanyagokat valahol meg kell termelni, a készterméket előállítani, és a sarki kisboltokba elszállítani. Ez zsúfoltsággal és rossz levegővel jár. Vidéken, egy zsákfaluban nincs zsúfoltság, és jó levegő van – meg egy darab bolt, ami napi 3-4 órát van nyitva.

Vidéken nem azon folyik az értelmiségi diskurzus, hogy a 6 vagy a 8 osztályos gimnázium szegregál-e jobban, hanem hogy van-e annyi pénze a családnak, hogy legalább szakiskolát végezzen a gyerek, vagy küldjék egyből az M6-os építésére feketén dolgozni (esetleg alkalmi napszám, már ha van). Mert az igazi mélyvidéken, ahol az a cipó terem, amiért nem kell sorba állni ’pesten, ott nem csak rossz levegő nincs, hanem egyetem, gimnázium, de helyenként még működőképes általános iskolai oktatás sincs. Csak jó levegő, és széles puszta. Meg pezsgő éjszakai élet.

Budapest belső kerületeiben nyáron akár 10 fokkal is melegebb lehet, mint vidéken. Vidéken meg télen akár 10 fokkal is hidegebb van, mint a belső kerületekben. Budapesten sok az autó. Vidéken meg jó, ha fél óránként jár egy busz, és akkor már városról beszélünk. Budapesten sokan bicikliznek. Vidéken is. Csak míg a fővárosban ez trendi, meg egészséges, addig vidéken nincs más. Szívesen ülnének metróra, de nincs. Így lett az ország „kitalálva”. Ha nem is ez szerepelt a prospektusban, ez lett belőle. Lehet Trianonozni, 40 év kommunistázni, csak az utóbbi óta is eltelt vagy 20 év.

Szeretem, amikor egymásnak ugrasztják az embereket. A fórumokat, kommenteket olvasva ez tökéletesen sikerült is: minden az ingázók miatt van például. Én ingázó vagyok. Tudom, milyen az, amikor csütörtök-péntek délután lutri, hogy mikorra érsz haza, mert az első két-három busz meg se áll, annyira tele van (ez egy vidám 3 óra is lehet, menetrendtől függ). Tudom, milyen az, amikor teljes árú jegyért rendszeresen egy-másfél óra állással kezdőik és végződik a napod. Mert vidéken van még egy dolog, amiből helyenként meglehetős hiány van: rendes munkahely. Azt is Budapestre építették. A központ már csak ilyen.

Szépen, módszeresen elválasztották egymástól a két világot. Nem kellett hozzá sokat tenni, csak „elfelejteni” összehangolni a kívánalmakat és a lehetőségeket. Nem egymásra építenek, hanem egymás ellenében versengenek. A két világ határán élnek a már említett ingázók, az agglomeronauták. Rafkós egy népség. Például olyat csinálnak, hogy számolnak: ha ketten ülnek egy kocsiba, akkor már alig drágább, mint a bérlet, és kényelmesebb, mert mindig van ülőhelyed, és be is férsz. Ha hárman, akkor üzemanyagköltséggel, törlesztő részlettel, biztosítással és szervizköltséggel együtt is olcsóbb, mint a vonat vagy a busz. Ha azok az emberek, akiket ezért fizetnek, nem oldják meg, hát megoldják maguknak.

Elkerülő út? Integrált elővárosi közlekedés? P+R rendszer? Színvonalas tömegközlekedés? Ugyan. Sehova se vezető, dupla árú 4-es metró, kispórolt M0-ás, lerobbanó buszok, összehangolatlan menetrend és vonalak, parkolás lenyúlása, feláras közbeszerzés, félmegoldások, íróasztal ötletek, és hergelés, hergelés, hergelés. Addig se figyelsz oda, mi mennyibe kerül, amíg van, akire foghatod. Tegyük a dugót két utcával odébb, oda már mi nem látunk, hát nem is létezik biztos. Persze amíg annyi a cél, hogy „egyetlen hónapra […] adná meg itt az embereknek egy kis enyhülés lehetőségét”, addig ne is csodálkozzunk. A helyes megoldás ugyanis évi 12 hónapra szól. Tessék azon dolgozni.

A bejegyzés trackback címe:

https://killtheradical.blog.hu/api/trackback/id/tr881137933

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Manyizga (törölt) 2009.05.22. 21:24:49

Egyetértek a poszttal.

Most olvastam egy hozzászólást, hogy "az új ingatlan/vagyonadó a fővárosi lakás/háztulajdonosokkal tol ki igazán, mert nekik van 30M fölötti ingatlanuk."
Ja. Végre velük fizettetik ki a négyes metrót. pl. :)

közlekedési bűnöző (törölt) 2009.05.22. 21:32:27

Egyetértek.... Budapest egy hatalmas emésztőgödör...
még szerencse, hogy csak heti két -három napot kell ott töltenem.

Kixx 2009.05.22. 21:33:46

Mondjuk ha cserébe a mezőgazdasági támogatásokat visszakaphatnánk...

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.05.22. 21:42:24

uhh.. fogok én még kapni hideget is ezért.

@Kixx:
az agrártámogatás kényes dolog, mert a legtöbb ágazatban az átvevők/feldolgozók elteszik, mert alapból annyival kevesebbért veszik át, mint amekkora támogatást a termesztő kap.
aztán leveszi a sápját a hipermarket is.
vannak próbálkozások, hogy kiiktassák a közbülső láncszemeket: a magosz boltjai, vagy a bicskei mgtsz közvetlen tejértékesítése, vagy a kisalföldi almatermelők maguk gyártják az almalevet, csak ezek is igyekeznek a potentátok megfúrni.

közlekedési bűnöző (törölt) 2009.05.22. 21:42:48

Kixx:

Enni akarsz még?
Mármint ennivalót és nem műanyagot :-)

tutti 2009.05.22. 21:45:26

Igaz, de nem hiszem, hogy a nagy forgalom a boltok árufeltöltése miatt lenne.
A nagy forgalom azért van, mert a kimutyizott BKV nem követte a növekvő életszínvonalat, és a társadalmi igényeket, ezért aki teheti, be is ül az autójába.
Tök feleslegesen kell elviselni sok negatív dolgot:
- pl. a házunk előtt jár el sok BKV busz, ami fél kerületet visz a metróhoz... Ha a GHÉV össze lenne kötve az M2-vel, akkor a buszok mehetnének külsőbb állomásokhoz. Meg, ha a meglévő buszok modernebbek lennének, kevesebb zajt és büdöset csinálnának.. Máris élhetőbb lenne az a rész, ahol én lakom. De ez központi döntés kérdése.
Vannak egyéni lehetőségek is:
Ha az autósok kicsit is adnának a lakók véleményére, akkor nem pakolnák tele járműveiket tuning kipufogókkal, hogy ha már egyszer muszáj átmenni a lakott területen, akkor legalább ne tegyük ezt 10x ekkora zajjal, mint ahogyan az szükséges. Élvezkedjünk az autó hangján a versenypályán, és ne sűrűn lakott városi részeken.
Egyszerűen annyi dolgot lát meg az ember, és annyira esélytelen, hogy belátható időn belül ez változzon, nem csoda, ha kimenekül a városból, és utána ő maga is annak elrontója lesz.
Ez tényleg a rossz politika..

turner · http://kiforditott.blog.hu/ 2009.05.22. 21:52:32

22 éves koromig Pesten laktam, utána néhány évig falun (100 km-re Pesttől). Elég nehéz volt tőzsgyökeres pestiként faluban élni. Most már egy nagyvárosban lakom, (kb 60 km) és megmondom őszintén eljutottam arra a pontra, hogy nem költöznék vissza Bp-re, ha fizetnének sem. Autóval közlekedni lehetetlen, a tömegközlekedés meg tényleg egy rakás... havi 10 vagy hány ezerért. Utólag azt mondhatom, hogy életem legjobb döntése volt, hogy eljöttem...

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2009.05.22. 21:54:43

Budapest Magyarország szíve. Kár, hogy érszűkületes, beteg.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2009.05.22. 21:58:40

Nagy duma hogy a BKV szar. Inkább a nép kényeskedő, nagymenőnek képzeli magát. Oké, vannak gáz dolgok, főleg egyes buszjáratok. Én is sokat bkv-zok, de szerintem semmi komolyabb baj vele kényelmi vagy tisztasági szempontból.
A nagy jólét meg a kényelem ami az embereket az autóba ülteti! Lehetőleg ügye 1 ember per autó. És tapasztalatom szerint ezek az emberek nyafognak a legjobban a rossz életük miatt. LOL

OkoskaTo:rp 2009.05.22. 22:02:14

Az agglomeronauták nemes egyszerűséggel dögöljenek csak meg. Kiköltöznek, hogy a jobb levegőt és a tágasabb teret megnyerjék - eközben a városlakók életkörülményeit rontják a napi bepöfögéssel. És a város fenntartásához sem járulnak hozzá egy fillérrel sem. Például miért a budapestieknek kell fizetni, hogy a HÉV kijárjon Pomázra, Szentendrére, és az illetékes (vérgazdag) önkormányzatok miért vonakodnak mindig beszállni a buliba? Miért a budapestiek pénzéből kell javítani azokat az utakat, amiket az agglomerációból ingázók kocsijai csesznek szét? Stb.

És ugyebár az agglomerációnak semmi köze a cipó előállításához. Az elővárosokban családi házak vannak, meg esetleg lakóparkok, de semmi mezőgazdaság, vagy ipar. Az agglomerációk társadalmi hasznossága zéró, csak az egyéni önzésről szólnak.

Káposztakukac 2009.05.22. 22:19:18

@közlekedési bűnöző: mindenki akar enni. de ameddig a szlovák tej meg az osztrák párizsi olcsóbb, mint a magyar, addig nem feltétlenül akarok pénzt tömni a magyar mezőgazdaságba:D

@endike: te sem utaztál még rendes tömegközlekedéssel. mucsarögről felköltözve a bkv biztos valóban 1. osztályú. de azért egy münchenhez, bécshez képest...

@OkoskaTo:rp: te meg valahol leragadtál a kommunizban.

csiri bá 2009.05.22. 22:27:53

"Ha hárman, akkor üzemanyagköltséggel, törlesztő részlettel, biztosítással és szervizköltséggel együtt is olcsóbb, mint a vonat vagy a busz."

Ez tecc... Ajánlok egy fogadást: leállunk valamely demszkígrádba bevezető út mellett és figyelünk...
Ha olyan kocsi jön, amiben csak egy seggfej terpeszkedik, te adsz egy százast, ha olyan, amiben három ember van, én...
Este kasszázunk...
Szerinted melyikünk jár jobban?
:D

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2009.05.22. 22:35:25

@Káposztakukac:

"de ameddig a szlovák tej meg az osztrák párizsi olcsóbb, mint a magyar, addig nem feltétlenül akarok pénzt tömni a magyar mezőgazdaságba:D"

Szerinted a magyar munkanélkülieket kinek a pénzéből fizetik? Osztrák meg szlovák pénzből? LOL

OkoskaTo:rp 2009.05.22. 22:35:36

@Káposztakukac: Szerintem TE ragadtál le a kommunizmusban, ha úgy érzed, hogy mindenkinek hozzá kell járulnia ahhoz, hogy bizonyos emberek kiköltözzenek a zöldbe. Én ellenben úgy gondolom, hogy ki-ki fizesse meg, amibe az ő életmódja kerül.

Red Velvet 2009.05.22. 22:41:02

Nagyon csúnyán össze lett itt mosva a szegény borsodi falu az agglomerációs településsel. Az előbbinek valóban szüksége van a budapestiek adójára, azaz az állami támogatásra. De Budaörs, Budakeszi, Telki? Ne röhögtessetek! Ott azért nincs rendes iskola, színház, klinika, saját tömegközlekedés, mert Budapest megoldja helyettük. Ott adóznak, itt használják a szolgáltatást.

Az pedig nettó hazugság, hogy a metrót vagy bármit a vidékiek fizetnék. Fordítva igaz: a debreceni főtér épül a budapestiek adójából. Budapesten keletkezik az állami adóbevételek 40%-a, ennek köszönhetően egy fővárosi lakosra 3,5-szer akkora adóbefizetés jut, mint egy átlagos vidékire. Ebből bőven jut a vidékfejlesztésre. Mert ebből a pénzből szinte semmit sem kap vissza a főváros és a kerületi önkormányzatok. Az egy főre jutó budapesti GDP megegyezik a német átlaggal! Csak éppen kell ez a pénz a vidék felzárkóztatására.


Én az SZJA-mból három vidéki nyugdíjast vagy egyéb rászorulót tartok el. Ennél jóval kisebb mértékű adóelvonás vagy állami újraelosztási politika ellen alakult Olaszországban az Északi Liga

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.05.22. 23:07:55

@OkoskaTo:rp:
az ingázók költenek budapesten, plusz a cég, mainek dolgoznak, budapestnek fizeti az iparűzésit, meg a kommunális díjakat.
az utakat nem a személyautók cseszik szét, hanem a szabálytalanul túlpakolt teherautók: pont a héten volt razzia, és mint kiderült, 90%-uknak nem volt behajtási engedélye, csak a kutya nem ellenőrizte, és így akarták megemelni a behajtási díjat.
az agglomeráció 60-70 kilóméter sugarú, a búza meg már a 24-es kilómétertől is nő.

@csiri bá:
állj ki az m7-es mellé. messzebbről is ingáznak emberek, mint dunakeszi.

@Red Velvet:
zsákfaluért nem kell borsodig menni, sőt, pest megyéből se kell kilépni. sokat utaztam együtt olyan emberekkel, akik két átszállással jutottak el budapestre 30-40 kilóméterre lévő kis falukból, csak nem nagyon van közvetlen összeköttetés.
én olyan helyen lakok, ami az átlag szja listán a harmadik, és szintén nincsen se metró, se villamos, és max fél óránként jár a busz. ja, és 70 kilóméterre van, onnan ingáznak sokan, mert nincs egyetem, csak egy mozi van, és nincs éjszakai élet.

terrybenedict 2009.05.22. 23:10:37

Red Velvet!

De mekkora egy tanulatlan bunkó egy tajparaszt vagy, barátom!!!!

Talán azért keletkezik a GDP 40%-a Budapesten, mert mint a posztíró is közölte, jóformán minden ott található!
Mindamellett Budapesten él 2mió ember, a vidéken meg 8 mio. Ehhez hozzáveszed azt, amit az imént mondtam, és máris kijön a 40%.
Nehogy már te dolgozd agyon magad miattam!!!!

Te hülye fasz!!!

Mert a kibaszott Budapesten nincs elég hajléktalan meg cigány, akit eltarthatsz????

Szerinted más nem fizet SZJA-t?
Csak Pesten divat?

Nehogy azt hidd, drága barátom, hogy ti ott a fővárosban olyan bazi jól kerestek...
Van olyan hely az országban, ahol drágábbak az ingatlanok, mint ott, drágább az élet is, és többet is keresnek a népek!!!!

Egy soproni....

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.05.22. 23:11:24

@terrybenedict:
vegyél vissza légyszi a személyeskedésből.

kakamatyko 2009.05.22. 23:15:24

Eszaki ligas hasonlat jo, tenyleg siman ket kulon orszag lehetne Budapest es a videk.

Tengeri Mókus 2009.05.22. 23:16:54

@OkoskaTo:rp:

Te szegény nagyon buta ember vagy. Mit gondolsz, mi volt előbb Budapest, vagy az agglomeráció? Gondolkozzál már egy kicsit, szerinted az agglomeráció úgy jött létre a történelem során, hogy az emberek mind kiköltöztek, ott korábban nem élt senki? Az általad felsorotl városok a múlt héten népesedtek be? Talán az egész ország Budapestre született csak a sok önző ember kiköltözött és létrehozták az agglomerációt? Ennyire azért csak nem vagy ostoba. Ha nem tudsz gondolkozni, akkor nyiss ki egy könyvet és tanulj egy kicsit arról, hogy hogyan alakulnak ki a városok.

Inkább te tedd fel megadnak a kérdést, hogy minek költöztél be egy 2 milliós város közepére, ha valójában falusi nyugalomra, csendre és levegőre vágysz? Neked (vagy az őseidnek) kellett volna gondolkozni mielőtt beköltöztél a nagyvárosba.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.05.22. 23:19:41

@kakamatyko:
vidék nélkül nincs budapest sem. ha támogatatlan árat kéne megfizetni a mezgazd cuccokért, az csúnyán nézne ki. elvileg azért van a szubvenció, mert az egyik elkezdte, és onnan a többinek is folytatnia kellett, ha nem akarta, hogy kiszorítsák a saját piacáról
csak ez nálunk a middle menek miatt nem működik.

Petya60 2009.05.22. 23:23:25

Totálisan egyetértek.Minden autópálya és út fejlesztés Pesten át megy,akkor ne panaszkodjanak,hogy büdös van.Állítom feleződne a forgalom,ha lenne K-Ny-i autópálya.

yarisugi 2009.05.22. 23:35:59

@OkoskaTo:rp:
Ezt hívják fasizmusnak amit te írsz.
Dögöljenek meg mert nekik sikerült ami neked nem? Fulladjon mindenki büdösségbe ha már neked azt kell szívnod?

Tipikus hazai hozzáállás.
Te hülyönc te. Inkább azért rugdosnád a képviselőidet akiket te választottál és a te adódból tartják el hogy a város belsejében is teremtsenek élhető körülményeket. Ellenséget csinálni másokból, ennyit tudsz te is meg az egész társaság akik miatt ez a város ott tart ahol tart.

Gebero 2009.05.22. 23:40:57

Az a legdurvább, hogy amiről a poszt szól, ahhoz nem is kell kimenni az agglomerációba, elég csak kimenni Budapest valamelyik külső kerületébe.

Persze a sok belvárosi majom azt se tudja mi van a körúton kívűl, azt hiszik Budapest csak a legbelső belvárosból áll, mindenki más meg dögöljön meg. Azon rinyálnak, hogy köcsög autósok, de megnézném én, hogy hanyadik napon kezdenének könyörögni egy trabantért, ha minden nap, napi 4 órát kellene állva, tömegben préselődve utazgatniuk Budapest belterületén. Mindezt havi 10.000-ért.

Tősgyökeres budapesti vagyok, az én adómból is építik a metrót, tartják fenn a rohadt BKV-t, meg a többi szart, csakhogy a pénz szétosztása érdekes módod mindig elakad a belvárosban, a külső kerületekbe semmi nem jut, számtalan út még le sincs aszfaltozva, mintha valami falun élnénk. Ez ellen nem hallom, hogy tiltakoznátok kedves belvárosiak? A pénzünk jó, csak az autóink nem?

Idejon pár belvárosi majom és azt mondja, hogy ne járjak autóval mert ő alpesi levegőt akar szívni a Moszkva téren? Hát kapjátok be, beszéljetek a polgármester "úrral", hogy a mi adónkból ránk is költsön ne csak rátok, nekünk is járjon tömegközlekedés ha már fizetünk érte és akkor majd beszélhetünk erről. Addig kapjátok be a füstöt és örüljetek, hogy nektek nem kell autót fenntartani ahhoz, hogy normálisan közlekedhessetek.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.05.22. 23:47:51

@Gebero:
dolgoztam egy cégnél a petőfi híd budai hídfőjénél. én onnan 70 kilométerre lakom, kolegina pesterzsébeten. ha egyszerre indultunk otthonról, és mind a ketten tömeközlekedtünk, volt, hogy én értem be hamarabb.

terrybenedict 2009.05.22. 23:48:13

Ja, bocs!

Csak kicsit kiborít, amikor más is azt hiszi, hogy ők is szarták a spanyol viaszt rajtunk kívül.

Stupidella 2009.05.22. 23:53:56

@Red Velvet: csak szólok, hogy Budaörsön és Budakeszin is van rendes iskola, Budaörsön van színház, magas színvonalú rendelőintézet (egynapos sebészettel), sőt, saját tömegközlekedéssel is rendelkezik. Nem a fővárosiak pénzéből...

Illene tájékozódni fröcsögés előtt.

Joc 2009.05.22. 23:59:38

@endike: Az, hogy te igénytelen vagy, az nem jelenti azt, hogy más is az. A BKV kritikán aluli. Nem éri fel egy falusi buszjárat szintjét sem. Ott legalább tiszták a buszok.

Kalapács 2009.05.23. 00:07:44

Nem én találtam ki, úgy hallottam:
"Magyarország egész jó hely...
...lenne, ha valaki eltüntetné Budapestet"
Ez igaz lehet, egyéb okok mellett azért is, mert ha közlekedek, nekem határozottan útban van a város. Kikerülni nem lehet, bemenni szenvedés.
Nem hiszitek el, mekkora élvezetet jelentett, amikor kb. fél órát autóztam a Bakonyban úgy, hogy közben egyetlen élő emberrel nem találkoztam, és ezalatt szólt a rádió, közvetítette a híreket a BKV sztrájk miatt kialakult káoszról. Nem szép dolog a káröröm, de akkor az nekem kifejezetten jól esett.
Hiába, ha vannak emberek, akik olyan szorosan szeretnek élni, hogy egymás popsijába lóg a kukijuk, azokon nem lehet segíteni!
Persze lehet, hogy ezzel én is csak a Bp.-Vidék megosztottságot demonstráltam.

Ja, és a blog írójának:
Abszolút vidéken élek, még csak nem is kisvárosban, hanem kimondottan faluban. Egy faluban is dolgozom, sőt, sok esetben falvak közötti területen. Mégis, úgy élek, hogy nincs okom panaszra, a gyermekeim pedig elég okosak, úgyhogy egészen biztos, hogy nem a szakiskola és az M6-oson történő feketézés között tud majd választaniuk. Más dolog, hogy ezért biztos, hogy városban ill. városokban kell tanulniuk.

Mégis, teljesen úgy érzem, hogy a mai információs és közlekedési lehetőségek megengednék, hogy ne kelljen olyan szorosan élni embereknek, hogy ... stb.
A közlekedési lehetőségek főleg akkor engednék ezt meg, ha most nem laknának olyan szorosan, hogy... stb.

OkoskaTo:rp 2009.05.23. 00:08:33

@bs395: Az agglomeráció őslakosainak száma lassan eltörpül a kiköltözöttekhez képest. Nyilván nem az ott születettekre gondoltam. Én nem költöztem be egy kétmilliós város közepébe, de még felmenőim is csak egy lényegesen kisebb városba - ami akkor még egy háromszor ekkora ország fővárosa volt. Akkor még messze nem beszélhettünk agglomerációból ilyen tömegben _egyéni_közlekedéssel_ bejárókról. És itt a hangsúly. Még a szocializmus alatt sem volt ezzel akkora probléma, mert akkor még szépen busszal-vonattal ingáztak, nem fejenként egy autóval.

@yarisugi: Igen, hozzászólásom fasiszta. Épp ezért illik ide, a killtheradicalhoz. És azért nem a városvezetést kellene hibáztatni, hogy miközben az adók többségét itt fizetik be, az állami költségvetésből messze nem jön vissza a pénz ilyen arányban. Egyébként meg én nem választottam meg ezt a kormányt, az előzőt és az az előttit (jobboldalit) sem, szóval inkább a demagógiával behülyíthető tömegeket szidd.

Gebero 2009.05.23. 00:10:02

@bs395:

Na igen, pontosan erről van szó.

Csak ezt a belvárosiak nem látjak, mert jórészük a büdös életben nem járt még a belvároson kívűl, azt hiszik, hogy azért mert nekik természetes, hogy 5 percenként jön a metró és pár megállónyira van minden, akkor ez Budapest teljes területére igaz. Hitetlenkedve néznek, amikor elmondom, hogy én csak a legközelebbi buszmegállóig 20 percet gyalogolok - ellenben autóval 30 perc alatt beérek háztól-házig, miközben ugyanez BKV-val jó esetben is 2 óra.

Gebero 2009.05.23. 00:15:28

@OkoskaTo:rp:

"Az agglomeráció őslakosainak száma lassan eltörpül a kiköltözöttekhez képest."

Ezt konkrétan melyik kisújadból szoptad ki? Ha szerinted többen költöznek ki mint be, akkor Budapest, hogy lett kétmilliós nagyváros?

Gondolkozzál már az isten szerelmére...

Te nem fasiszta vagy, hanem szimplán buta - bár kétségtelenül nagy az átfedés a két csoport között.

Kuruttya 2009.05.23. 00:17:17

@bs395: kollegina valamit nagyon elcseszett, nekem Pesterzsébetről Petőfi híd budai hídfő kocsival 15-20 perc, busszal 30, és nem a városközpontból indulva..

Kuruttya 2009.05.23. 00:21:42

@Gebero: Budapest 1990-ben volt kétmilliós. Ma 1.7 milliós, és közben kb 0.3 millióval nőtt az agglomeráció lakossága. Ergó az elmúlt 20 évben 300 ezer fő költözött ki a városhatár túloldalára. Budapest lakossága agglomerációval együtt egyébként kb 2.5 millió fő. Ebből már kiszámítható, hogy a 90 óta kiköltözöttek száma ugyan nem több, mint a "tősgyökeres" gyáli/érdi/budaörsi/stb, de arányaiban megközelíti.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.05.23. 00:25:19

@Álmos:
70 kilometerrol a buszut 60 perc. kolegina nem tudom, mit cseszett el, de tényleg ez jött ki, nem egyszer.

@Kalapács:
mifelénk még mindig ritkaságszámba megy, ha a környékbeli falvakból bejutnak a jobb városi iskolákba, pedig a vonzáskörzet lakossága majdnem megyegyezik a városéval. jártam két évet a legközelebbi falu iskolájába (szülők úgy gondolták, falun lakni jó, csak lázas gyerekkel, kölcsönkocsival berohanni a városba az éjszaka közepén nem olyan jó - a falu egyetlen gyerekorvosa épp saturészeg volt megint, a mentő meg közölte, hogy nem érnek rá, szóval visszaköltöztünk), ég és föld volt a hozzáállás a tanárok, de a diákok részéről is.
a közlekedés meg: másfél-két óránként jár egy "gyűjtőbusz". néha pestre hamarabb beérnek a gyerekek, mint hozzánk (a tőlünk keletebbre fekvő településekről sokan ezt is csinálják, már középiskolába is).

SevenTwoSeven 2009.05.23. 00:31:40

@OkoskaTo:rp:

Mondd te miért nem költözöl ki a külvárosba, ha már ennyire vágysz a "jó" levegőre? (azért előbb vess egy pillantást a szennyezettségi térképre, nehogy csalódás érjen: http://www.idokep.hu/?oldal=legszenny)

A belvárosi lakásod árából kapasz egy külvárosi családi házat, az agglomerációban meg mégjobbat, de ha beéred egy panellel pl a Havannán (hallotál már erről?) akkor 10 milló alatt megúszod. Az már frankón külváros, csuda jó levegővel, ott lakik minden önző disznó.
Mire vársz? Gyere költözz ide, aztán pofázz, hogy ki dögöljön meg. Megnézném, hogy meddig bírnád.
Seggfej.

Kuruttya 2009.05.23. 00:46:56

Ez az egész agglomerációba költözés egyáltalán nem a jó levegőről szól. A jó levegő túlértékelt. Persze, tovább élünk ha jobb a levegő, de akkor is tovább élünk ha pl. sok zöldséget eszünk, mégsem költözünk emiatt zöldséges mellé.

A probléma azzal van, hogy az emberek elképesztően antiszociálisak, képtelenek egymást a legcsekélyebb mértékben is tolerálni, és legszívesebben 5 méter magas, hangszigetelt fallal venné köbe magát mindenki, nehogy találkozni kelljen valakivel. Az átlagember számára a közösség csak egy nyűg, egy kötelező feladat, amit a lehető legjobban minimalizálni kell. Amikor köszönni kell a szomszédnak, netán megkérdezni hogy hogy vannak a gyerekek, az mindenkinek csak kellemetlen. Csak ne szóljon hozzájuk senki, had rohadjanak csendben a tv előtt egész este. Nem azért kell a szép kert, hogy legyen hol játszani a gyerekeknek, ez csak a duma. Sokan még csak nem is ápolják. A kert arra van, hogy fizikailag is elválassza az lakót a világtól. Minél nagyobb, annál jobb.

Tipikus példa: ma Pestszentlőrincre mentem autóval, egy csöndes, kertvárosi részre. Leparkoltam egy helyen, vigyázva arra, hogy véletlenül se lehessek senkinek útban. De tényleg, semmiképp nem köthettek volna belém. Ennek ellenére láttam, hogy egy ott lakó szúrós szemekkel nézett az ablakon keresztül.. aztán amikor mentem vissza a kocsihoz egy óra múlva megkérdezte, hogy "máshol nem volt hely?".. hogy mi baja volt? Semmi. Csak irritálta, hogy egy másik ember volt a közelében.

Lelkileg beteg a társadalom. Volt is erről egy cikk az indexen, csak most nem találom..

'it's cool to know nothing' 2009.05.23. 00:47:25

Nnnna asszongya, vegyük csak sorra:

1. Budapesten termelő gyár: 0,5 db (Chinoin + Richter ha egyáltalán), vagy talán az Audi, Toshiba, Nokia, Flextronics stb. ott termel?
2. Budapesten az adómból eltartott polgárok száma:
- minisztériumok dolgozói
- 22 db kerületi önkormányzat + 1 db fővárosi önk, az összesen kb. 44 db normális önkormányzat
- APEH, Legfelsőbb Bíróság, Alkotmánybíróság (aminek Esztergomban kellene székelnie), Szabadalmi Hivatal, Központi Statisztikai Hivatal, Országos Mérésügyi Hivatal, Energia Hivatal, Bevándorlási Hivatal, Mezőgazdasági Hivatal (! Budapesten!), Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal - te úr isten, ezekből a hivatalokból több száz van!
- BKV
- MÁV központ(ok)
- x db. egyetem, főiskola, középiskola és általános iskola
- vagy 100 db. színház + szabadidőközpont

Ezen emberek által befizetett adó gyakorlatilag az én adómból újraosztott fizetésük. A többi adó pedig a cégközpontokon keresztül kerül Bp.-re.

És ebből az adóból tessék mondani mi épül?
Igen Debreceni főtér 1 db, eá. kb. 5-10 Mrd. HUF
4-es Metró: 400 Mrd HUF
Nemzeti Színház: 50 Mrd HUF
Nemzeti Gödör: 10 Mrd HUF
Erzsébet tér (amit már szétpusztítottak 1 év alatt a gördeszkások): 5 Mrd HUF
M0 körgyűrű (csak a bővítése!): 80 Mrd. HUF helyett 120 Mrd HUF
Északi M0 (Megyeri Híd): 63 Mrd HUF
Csak a Margit híd felújítása 12 Mrd HUF!
Nem megvalósult EXPO helyett megépített egyetemi komplexumok: ??? Mrd HUF

Eközben Bp. megfúrt olyan projekteket, mint a Dunántúli Autópálya, vagy a Déli Autópálya, ami tényleg teljesen elkerülte volna Budapestet. Ja igen, akkor most a raktárbázikos nem az M0 mellett lennének, hanem valahol a Győr, Kaposvár, Szekszárd, Szeged, Debrecen ív mentén!

Ha semmi mást nem tennénk, de a sok központi hivatalt, minisztériumot szétköltöztetnénk az országba, azonnal összerogyna Bp-t és felvirágozna az ország.

-Flatley- 2009.05.23. 00:55:17

Laktam havannán...3 hónapot.

az is egy életforma.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.05.23. 00:57:23

@\'it\'s cool to know nothing\':
az állam központi szervei és az önkormányzat két külön dolog.

Kuruttya 2009.05.23. 00:57:26

@\'it\'s cool to know nothing\': nem tudtam követni a gondolatmenetedet. Ha a GDP-hez nyilvánvalóan hozzá nem járuló minisztériumokat szétköltöztetnénk az országban, miért "virágozna fel" az ország és "rogyna össze" Budapest? Ez a kijelentés mintha nem lenne levezetve.

'it's cool to know nothing' 2009.05.23. 01:02:29

@Álmos:
Mennyi emberről lehet szó?
kb. 250 000 jólfizettt ember? plusz a család?
Összesen 700 000 ember?
Mi lenne, ha ez a vásárlóerő eltűnne Budapestről és megjelenne Debrecenben, Győrött és Pécsett?

Egyébként nem vagyok meggyőződve arról, hogy szükség van mindre. Az országnak nyílván az lenne a legjobb, ha a többség nem költözne, hanem megszűnne.

Káposztakukac 2009.05.23. 01:03:28

@OkoskaTo:rp: @\'it\'s cool to know nothing\': jézusom, te tényleg nagyon hülye vagy. te TÉNYLEG azt hiszed, hogy a gazdasági termelés mérőszáma az, hogy a flextronicsnál hány x-boxot raknak össze? az, hogy budapest egy pénzügyi és szolgáltatási centrum az szerinted egyáltalán nem számít bele budapest gazdasági statisztikájába?

'it's cool to know nothing' 2009.05.23. 01:05:29

@Káposztakukac:
Állított valaki ilyesmit? Esetleg én? Akkor tényleg hülye vagyok.

Kuruttya 2009.05.23. 01:05:30

@\'it\'s cool to know nothing\': tehát azt állítod, hogy a budapesti lakosság csaknem fele jólfizetett miniszter (és családja)? :-)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.05.23. 01:16:17

Hát, ez az egymásnak ugrasztottság jól látszik a kommenteken is. Pedig azt kéne tudomásul venni, hogy a főváros, és az agglomeráció egy egység, ha az egyiket szivatod (pl. nem adsz neki tömegközlekedést) akkor az a másikra is visszaüt (megfullasztanak az autóikkal). Dehát még a közig határon belül se képes a 23 kerületi kiskirály értelmesen kiegyezni a I. Arrogáns Mindentudó Gáborral, miért gondoljuk, hogy majd az agglomeráció n+1 kis grófságával sikerül majd ez?

Mondjuk azt kétkedve olvasom, hogy a rafkós agglomeraonauták többen ülnek egy autóba: nekem nem úgy tűnik, amikor reggelenként a befele jövő autókat nézegetem, hogy túl kettesével-hármasával ülnének az autókban. Szerintem az agglomókusok pontosan ugyanolyanok, mint a pesti társaik, autón nem osztozkodnak.

Egyébként azt is megjegyezném, hogy sajna pl. a munkahelyteremtés az hiába történik meg az agglomerációban, annak nem az lesz a közvetkezménye, hogy majd az agglomerációból nem járnak be Pestre, mert helyben is lehet dolgozni, hanem az, hogy az ingázás terjed szét: majd Gödről nemcsak a belvárosba járnak majd be, hanem szépen kimennek majd Budaörsre is, mondjuk. (Nekem van kispesti ismerősöm, aki Budaörsre jár dolgozni.) Szóval a forgalom minden irányban csak növekedni fog. A "megoldás" csakis a tömegközlekedés fejlesztése lenne, elsősorban is az agglomerációra kiterjedő nagykapacitású gerinchálózat kiépítése. Vagy talán az internet mega távmunka.

'it's cool to know nothing' 2009.05.23. 01:16:47

Az állami foglalkoztatási Szolgálat jelenti 2007-ről: Létszám-, bér és kereseti adatok a költségvetési szférában, megyék, régiók szerinti bontásban Budapest: 157808 fő
Személyi alapbér átlaga: 228851 Ft/fő/hó

Ehhez jönnek még hozzá az általam felsorolt és még sok fel nem sorolt intézmény dolgozói.

'it's cool to know nothing' 2009.05.23. 01:21:23

Bocsánat ezek a 2008-as adattárból vett adatok.
Rémísztő nem? (mármint az adatok)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.05.23. 01:22:37

@promontor:
mi így csináltuk. nem általános, de lehetne mondjuk kedvezméynekkel támogatni.

Kuruttya 2009.05.23. 01:26:50

@\'it\'s cool to know nothing\': de ebben a 157 ezerben (ami már nem 250) mindenki benne van, nem csak a minisztériumok: egyetemek, önkormányzatok, kórházak, stb. Ennek a minisztériumok csak a töredékét képzik. És az újpesti önkormányzatot, vagy a BKV-t elég nehézkes Nyíregyházára helyezni :-) Arról nem is beszélve, hogy bőven nem az állam által foglalkoztatottak képzik Budapest fő vásárlóerejét, annyira nem adnak jó fizetést. Kiemelkedő állami fizetést csak egy nagyon szűk réteg kap.

'it's cool to know nothing' 2009.05.23. 01:33:07

@Álmos:
Azért én nagyon szívesen megnézném mi lenne, ha...

Melyik városban van ma Magyarországon 228 000 HUF/hó alap átlag fizetés? Igen megdobná a helyi vásárlóerőt, akárhol jelenne meg ez a szegény "rosszul fizetett" réteg.

Szerintem elég világosan beleírtam még, hogy milyen egyéb nem köztisztviselőket tartunk még el Bp-en. A MÁV-os igazgatóságok vagy a műv. házak pl. szintén az adónkból tengetik magukat. Azt persze nem tudom, hogy a rengeteg könyvtár, levéltár dolgozói közalkalmazottak-e (lehet).

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.05.23. 01:35:45

@\'it\'s cool to know nothing\':
a közszférában a jövedelmkülönbségek elég durvák lehetnek: hiába keres egy igazgatótanácsi tag milliókat, ha egy kezdő orvos 90-et kap.

Kuruttya 2009.05.23. 01:40:58

@\'it\'s cool to know nothing\': ez egész véletlenül nem bruttó bér? Máris nem olyan sok..

És ez a "kit tartunk el Budapesten" dolog meg nagyon demagóg. Színházak, múzeumok, könyvtárak, egyetemek, kórházak vannak az országban mindenhol, nem csak Budapesten. Persze itt több, mert a lakosság is több, akik lényegesen többet is adóznak - és mint megbeszéltük, nagyobbrészt nem az állami pénzt adózzák vissza, hanem az itt megtermelt jövedelmüket. Szóval ezt az érvet hanyagold.

'it's cool to know nothing' 2009.05.23. 01:47:42

@Álmos:
Na, legyünk komolyak!
Az országban nem támogatják ám a színházakat, mozikat, sportklubbokat. Amelyik nem tud megélni, azt bezárják!
Volt olyan időszak, amikor Szekszádon nem volt egy mozi sem! (90'-es évek).
Amelyik sportklub nem szerez szponzort, az bezár! (ugye emlékszünk Torgyán mester és a mezőgazdasági minisztérium Fradi támogatására).
Az ég adta világon semmi gondom nem lenne tízszer ennyi Bp-i színházzal, vagy metróval vagy akármivel, ha a helyi iparűzési adóból építené meg Bp és a kedves Bp-i közönség fizetné a fenntartást. De nem, ehhez még kuncsorog állami támogatást is. (meg most már EU támogatást is, de tartok tőle ott előbb lesz ebből elegük)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.05.23. 01:51:08

@\'it\'s cool to know nothing\':
ebből az következik, hogy páran nagyon jól keresnek, sokan meg nagyon szarul. a kedvezményekkel lehetett versenyképesebbé tenni a nem vezetői szintű állami melókat.

'it's cool to know nothing' 2009.05.23. 01:52:10

@bs395:
Igen, én meg tonhalat vacsoráztam.

Kuruttya 2009.05.23. 01:53:20

@\'it\'s cool to know nothing\': bevallom nem vagyok tisztában a színházak és sportklubok állami támogatásának milyenségével, szóval ehhez nem tudok hozzászólni.

Az viszont egészen biztos, hogy az állam pénze is részben (és igen nagy részben) Budapestből származik, tehát nem értem miért ne épülhetne itt állami pénzből valami.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.05.23. 01:55:46

@\'it\'s cool to know nothing\':
ne hidd el.
a számokba, amiket adtál, benne van az államtitkár is, meg az ovopedagógus is. az egyik sokat keres, a másikból meg jóval több van.

'it's cool to know nothing' 2009.05.23. 01:59:33

@Álmos:
Valami épülhetne, de az a gond, hogy minden ott épül. Egyáltalán nem arányos.
Sajnos utoljára a 80-as években láttam egy olyan összevetést, hogy Bp mennyit termel és mennyit fogyaszt a közösből. Akkor az arány valami olyasmi volt, hogy kb. 40%-át termeli és 70-80%-át veszi ki a közösből (sajnos nem emlékszem a professzor asszony nevére, aki megszállottan kutatta a témát, de valamilyen Mária volt és a JPTE-n tanított)
Igen támogatnám, ha valaki neki látna összegyűjteni az adatokat.

Nagy reményem volt, hogy a rendszerváltás után majd a privát szféra oda megy ahova akar, nem lehet Bp-hez kötni (mint a pártállami időkban). Sajnos ez nem következett be, vagy csak részben. A politikai "elit" pedig csak ront a helyzeten.

Az milyen már, hogy az Alkotmány Bíróság megsérti az Alkotmányt és nem hajlandó Esztergomba költözni, ahol pedig a Magyar Alkotmány szerint őneki a székhelye vagyon?

'it's cool to know nothing' 2009.05.23. 02:02:10

@bs395:
Értem, köszönöm. (hogy ennek mi köze ahhoz, hogy Bp-en költik el az adómból kapott fizetésüket és nem pl. Kecskeméten, nem tudom, de azért köszönöm)

'it's cool to know nothing' 2009.05.23. 02:05:55

Sajnos én most távozom, remélem azért, hogy sikerült néhány értékelhető szempontot felvetnem és elgondolkoztatnom.

jó éjt.

Kuruttya 2009.05.23. 02:06:30

@\'it\'s cool to know nothing\': hát most pontos adatokat nem tudok neked én sem linkelni, csak innen-onnan hallottam olyanokat, hogy Budapest jóval többet termel, mint amennyit fogyaszt. De adatok nélkül ez egy eldönthetetlen vita. A 80-as évek pedig aligha számítanak ma, a rendszerváltás után minden bizonnyal átrendeződtek a dolgok.

Erre az alkotmány bíróságos dologra van esetleg valami forrás? Én nem látok az alkotmányban olyat, hogy kötelező lenne Esztergomban székelniük:
jab.complex.hu/hjegy.php?docid=94900020.TV

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.05.23. 02:08:51

@\'it\'s cool to know nothing\':
ha költöztetnek is, valszeg nem a nagy pénzeseket fogják, vagyis az arány nem sokat változna. és szvsz nem a költözésnek lenne értelme, hanem a racionalizálásnak. most a központok begyűjtenek minden adatot, elemzik, és teljesen életidegen ötletekkel állnak elő, mert nincs végigkövetve a folyamat.

tutti 2009.05.23. 02:42:23

Budapest előnyök:
- kultúrális élet (sok rendezvény, színházak, teaházak, kávéházak, felsőoktatás)
- éjszakai élet (hétköznap is több féle helyre lehet menni) + éjszakai buszhálózat
- munkalehetőség (jó fizetéssel)
- megfelelően kiépített infrastruktúra (közösségi közlekedés, sűrű úthálózat, többfajta szolgáltatói kínálat pl. telefonból, sok éjjel-nappali bolt, stb.)
Hátrányok:
- zaj
- ápolatlan közterületek (parkok, közlekedési átszállóhelyek) + kevés zöld (de látni új fatelepítéseket itt-ott)
- infrastruktúra minősége (rossz utak-bár ez valamennyira javult)
- közösségi közlekedés színvonala 20-30 évvel le van maradva az európaitól, többnyire hiányzik a P+R rendszer, elavult, mai igényeknek nem megfelelő járművek
- légszennyezettség (3-4 nap alatt belep mindent a por, vidéken hetek alatt csak)
- elektroszmog: ez újdonság, léte és káros hatása vitatott, mindenesetre Budapesten sokszorosan van jelen vidékhez képest, minden frekvencia telített szinte, a zsúfoltság miatt a transzformátorok, nagyfeszültségű vezetékek túl közel vannak a lakásokhoz, 40-50 wifi hálózat egy helyen, stb.
- szerintem rossz ivóvíz

Persze a hátrányok egy része jelentkezhet vidéken is, pl. autópálya mellett, vagy más hasonló szituációban, Budapesten mindez együttesen jelentkezik. Az autós dolog, csak egy a sok közül.
Szerintem ésszerűen cselekszik az, aki kiköltözik a városból, és bejár, ugyanis jobban tud pihenni, így másnap a munkában jobban teljesít - ezáltal nagyobb GDP-hez juttatva az országot. Ja és Budapesten termeli meg...
Rossz a konstrukció, valahogyan javítani kell rajta. A forgalomcsillapítás egy jó ötlet, de nem úgy kellett volna a médiának lehozni, hogy "mesterséges dugó". Ahogyan parkolási díj van (most tekintsünk el a mutyi társaságtól) - mert a közterületi parkolóhely egy korlátozottan rendelkezésre álló erőforrás, ugyanúgy a behajtási díjnak is van létjogosultsága, mert a belvárosi közlekedés is egy korlátozottan rendelkezésre álló energiaforrás. Mindaddig amíg ugyannyiba kerül a belvárosban autózni, mint egy kisforgalmú vidéki úton (most a dugó miatt megnövekedett fogyasztástól tekintsünk el), addig nyilván mindenki keresztül fog menni a belvároson, és nem vállalja a több kilométeres kerülőt.

Van egy kissé pontatlan ötletem: A behajtási díjak, a parkolási díjak és a közösségi közlekedési díjakra (Budapest Bérlet továbbfejlesztésével) lehetne kialakítani egy közös tarifarendszert, amihez járna mondjuk egy mágnes vagy chipkártya mindenkinek.

Ezzel lehetne a sorompóknál fizetni a behajtási díjat, a parkolóban ennek a terhére lehetne parkolni automatánál vagy mobilon,. ezzel lehetne utazni a BKV-n is. És akkor itt lehetne keresztkedvezményeket adni, hogy aki kifizetett egy behajtási díjat, akkor olcsóbban vehet BKV jegyet. Így nem lenne senki "kényszerítve" a BKV használatra, de motiválva igen.
A rendszer kiépítése pénzbe kerülne, de egy kalap alatt megoldaná a BKV bliccelési problémáit, a parkolási bevételek átláthatatlanságát és a belvárosiak autó gondját is. Így mindenki kapna valamit, meg veszítene is, és igazságosabb lenne a rendszer. Csak hát Magyarországon az igazságosság nem túl nyerő dolog, sajnos.
Na jóéjt.

tutti 2009.05.23. 02:44:40

energiaforrás->erőforrás

blr 2009.05.23. 03:02:05

Amíg a legbelebb belvárosból nyílik a városon belül a Dunán való átkelés lehetőségének 43%-a, addig legyen k*rva nagy kuss a forgalomcsillapításról...
Amíg reggel 8-kor nem lehet a Stadionoknál felférni a metróra, szintén...
Amikor egy óránként járó zónázó vonat rendszeresen 10-15 percet késik, szintén...
Amikor a lakásom előtti parkolót (Örs vezér tere) teletömik azok, akik nem akarnak a belvárosba autóval menni, szintén...

Na, ha ezeken túlvagyunk, megoldás született rá, amit meg is valósítottak, felőlem legyen sétálóutca a kiskörút is, de addig ne baromságokon, hanem megoldáson gondolkozzon az a sok f*sz, akit az én adómból fizetnek jelenleg azért, hogy teljesen tönkrevágja a várost...

magyar-magyar szótár 2009.05.23. 05:42:57

A pestizmus iránt érdeklődőknek.
Sokat (teher)autóztam Budapesten. Időnként léfuvarban (hogy az üres visszaút megtérüljön) még költöztetést is vállalt a főnököm. Az őrmezei lakótelepen úgy igazítottak útba, mint kis budai faluban. Az Egér úton (az Etele tér felé) biztos lehettem abban, hogy a még 60 méteres , megszűnő külsősávból be fog maga elé engedni egy személyautós -ugyanez Kőbányán vagy a Franzstadtban lehetetlen és reménytelen.

Legrosszabbak az elsőgenerációs pestiek, akik gyerekkorukban még a zsírfekete vödörbe hugyáltak a tanyán a konyhaajtó mögén.

A sárga tiszticipős kékmackós, drapp ballon/műszőrmekombinációs surdakalapos Andropov-szemüveges nyugdíjas taxisofőr meg anyagbeszerző autónepper bácsik, akik minden kiszemelt autót a kisunokájuknak vesznek meg (hazudják) s rokkantnyugdíjasuk, csak ennyijük van, kp, leteszik és már viszik is az autót.

A városkonglomerátumnak vannak olyan területei, senkifődjei, ahol lényegében minden lehetséges (Egy ilyen területen termesztettek Farkas Péterék marihuanát)

A jógyerek nagyon szeretik a bezzeg Óperencián Túl-t! Nahát, pl érdekes Bécs és Ausztria ezügyben. Ugyebár A Város esetében az egyik védő-érv: Egykor egy nagy ország fővárosa volt, azért let ilyenné. Nos, Bécs is birodalmi főváros volt.A budapesti és vidéki közlekedészervezésben fő szempont, ki fejes hol lakik. Vidéken oda kerül automata érzékelős közlekedésilámpa, ami, ha a mellékútra Jelentős Ember beáll az autójával, akkor a főúton pikk pak (sárga 2 mpl!!!.. a kereszteződésben féknyomok és talicskaszám kiseperve a lámpabúraszilánkok! zőőődet kap. Pesten meg az egyirányúsítás és szintén a lámparend.

Szerintem az országnak legtöbbet a településrendezések, településreformok ártottak, a Nagy-Budapest egyesítése ( Bécs is összefüggő, nyugodtan lehetne egy Wiener Neustadt-Deutsch Wagram Groß-Wient egybekeríteni) a vidékiek föltelepítése, lakótelepesítés...

Amivel itt vidéken minden nap szembesülnek:
Megáll a polgármesteri hivatal előtt egy 2-3 éves luxusautó, armaniöltönyös jógyerekarcok, kedves, halk, beszéd, elnézéstkérő mosoly, elsőkörben 400 milliót fektetnének be, gyógyfürdő, aztán jön az 1,2 milliárd (úgy kaparják össze zsebből a pénzt a visszaútra)

Kormos Valériának találtam meg egy riportkönyvét, amiben a cucjializmus umbuldáiból mazsoláz. A nagyker pesten van, mindenért pestre kell fölmenni, és a jattot ot letenni az egyszem textilbótban, a boltos kínjában már az unokaöccseinek is lakást vesz, nem tudja hová költeni a pénzt.

Szomorúan olvastam az általam nagyrabecsült ferge Zsuzsa kijelentését, miszerint megszüntek A Város-ban a néhai [konglomerát] határok.. hát nem, elég a Nagykörút egyik feléről a másikra átmenni.

BKV reszelő 2009.05.23. 05:51:47

De sok hülye hiszi azt, hogy budapest adója támogatja a vidéket ! Pont fordítva cimborák, pont fordítva ! Budapest aránytalanul támogatottabb az ORSZÁG PÉNZÉBŐL, mint bármelyik másik település.

flora.a 2009.05.23. 06:37:29

Sajnos ez így igaz. Nem jó korba születtünk bele. De apámék már a 70-es évek végén azon morogtak hogy miért sugarasan épült az összes autópálya... megjegyzem, a polgármesterek falun is lopnak, amit érnek.

changebug (törölt) 2009.05.23. 08:32:58

Jó írás, de csak részben értek egyet.
Az autóforgalom mindenképp növekedett volna az idők folyamán, függetlenül az úthálózattól, tömegközlekedéstől - szerintem. A belső kerületekkel meg nem tudsz mit csinálni, azokon már nem tudsz változtatni. Szóval a zsúfoltság részben törvényszerű és elkerülhetetlen, még csak rá sem kell játszani.
Egyébként meg ahogy agglomeronauta :) lettél elvesztetted a belepofázás jogát. :) onnantól kezdve csak alkalmazkodni van jogod. Ez az utolsó bekezdésről jutott eszembe

oTTo$$ 2009.05.23. 09:20:46

100% magyar valosag
gratula qrva jo iras

Taxomükke (UK) 2009.05.23. 09:37:59

@OkoskaTo:rp:
Ha ezt komolyan mondod, akkor talán dögölj meg te először. Barom.
Jó írás, amúgy.

scsaba1 2009.05.23. 09:39:28

@Gebero:

Jó nagy hülyeséget mondtál...

Szaladj ki Törökbálintra, Budaörsre stb. , és nézd meg, hogy micsoda villák és a lakóparkok nőttek ki a semmiből, ott, ahol 10-15 éve még szántóföld vagy külterületi hobbikertek voltak.

Aki megtehette, az kiköltözött, a helyüket pedig elfoglalták a vidékről feltelepülők, aki a munkalehetőségek hiánya miatt költöztek fel Borsodból vagy Békésből.... Pont amiről a post is szólna... Hogy mennyire vízfejű Budapest. Ezt a vízfejet a trianoni döntés csak tovább növelte, mert egy jóval kisebb országhoz maradt egy birodalmi méretű főváros. Ill. olyan vidéki nagyvárosok kerültek a határon túlra, mint Kassa vagy Kolozsvár ill. Temesvár.

scsaba1 2009.05.23. 09:41:42

@OkoskaTo:rp:

Te nagyon hülye....

Szaladj már ki Budaörsre te is, vagy Vecsés-Üllő környékére... Semmi ipar, persze

Törcsi:Got_som'_weed? 2009.05.23. 10:16:19

hú, hát tényleg demagógra sikeredett a cikk. ha a külső kerületeket (értem ezalatt a klasszikusokat: XXII, XXI, XX, XXIII, XVIII, XVII, XVI, XV) és az agglomerációt együtt vesszük, az közel 2 millió fő. Ez 1,6 millió szavazó. Nem tetszik a rendszer? Tessék elmenni szavazni, aláírást gyűjteni! Nem hisztizni! Nem sajnáltatni magukat!

Amiben mi, belvárosiak tudunk segíteni: kitiltjuk az autós közlekedést erkélyeink, ablakaink alól, játszótereink mellől. Hátha akkor végre összefognak velünk - a problémák igazi kárvallotjaival - az agglomerauták. Amit mi évek óta kínálunk: "Elkerülő út? Integrált elővárosi közlekedés? P+R rendszer? Színvonalas tömegközlekedés?"

Ezeket évek óta mondjuk. Azt tapasztalom, h lassan, de elfogadja az autós társadalom, bár egyelőre csak kifogások szintjén - ezek hiánya miatt nem szállnak ki péniszhosszabbítójukból.

Csakhogy a hiányolt kínálathoz meg kellene teremteni a keresletet. Dugódíj + mesterséges dugó + lezárt menekülőutak után lesz kereslet, meglátjátok!

A post-tal egyébként 1 különös okból nem értek egyet: a 2 millió agglomerauta közül kb. a legalább fele önszántából költözött az elővárosba, s jár vissza mindennap. Másik közel 0,5 millió vidékről költözött az agglomerációba. Azaz jóval kisebb az a sorsüldözött bennszülött hányad, aki azért kényszerül bejárni a városba, mert otthon az agglomerációban nincs munka. Itt is látszik pozitívum: egyre erősödőnek látom azt a trendet, h a munkahelyek egyre inkább kiköltöznek a városból: Budaörs, Újpest, M3, M5 bevezető szakaszai...

Az, hogy vidéken ritkán jár a busz, meg nincs Ózdon munkahely, nagyon sajnálom, de lesz... bocsánat, irrelevánsnak tartom a kérdés szempontjából. Aki emiatt a fővárosba költözik/bejár - az egy ismert napi kényelmetlenséget (a közlekedés gondjai) vállal. Akárcsak az, aki kiköltözik az agglomerációba.

A megoldás lehet a reurbanizáció: tessék szépen visszaköltözni a belvárosba! S tessék szépen segíteni nekünk, belvárosiaknak, h élhető legyen a város, h ne meneküljön el még több lakó, s ne legyenek ezek a problémák még súlyosabbak! Nem muszáj követnünk az Észak-amerikai urbanizációs modelleket...

Dr. Trebitsch 2009.05.23. 10:19:34

Hm. Valahogy az az érzésem, hogy agglomerációba azért költöztek ki sokan, mert életminőség szempontjából Budapest nem versenyképes. Ezért nem kéne az agglomerációra acsarkodni, ez a főváros szegénységi bizonyítványa.

Amelynek a főpolgármestere szintén agglomeronauta, ezzel mintegy nyilvánosan vállalva, mit gondol az általa közel 20 éve vezetett városról...

Kuruttya 2009.05.23. 10:24:33

@BKV reszelő: alá tudod támasztani valamivel ezt az állítást?

kopaszállat 2009.05.23. 10:38:56

Gyerekek! Ne marjuk egymást!! Természetesen szuper a post, respect. Nem én fogom megválaszolni az indulatos kérdéseiteket pro és kontra, de éltem itt is ott is, tudom mi a pálya. Ha nem jártál még sehol külföldön (vagy nem volt időd körülnézni igazán), persze, hogy köcsög ingázó/bunkó pesti a felállás. Nekem nagyon tetszik Budapest, szerintem a legszebb város, de a benne lakó emberek elviselhetetlenek (természetesen nem TI). Igénytelenek a környezetükre, oldjon meg mindent az önkormányzat, stb... Máshol sem jobb. Választhatsz a tüchtig város (ahol feszt feljelent a szomszéd, miután belenéz a szemetedbe :)) meg az L.A. jelenség között (latin cigányok, nem részletezem). A városvezetés a bűnös nálunk, hogy a töméntelen pénz dacára nem nagyon működik semmi. Bocsi a terjengősségért.

TéeSzElnök 2009.05.23. 11:41:20

Szép, szép.

Ez a poszt és az az egész "kommenthábotú" arra emlékeztet, amikor a test részei elkezdenek vitatkozni, hogy ki is dirigál. Okos fővárosiak persze szeretnek a fej szerepében tetszelegni, mégis úgy táncolnak ahogy a seggnek nézet vidikiek fütyülnek...

Nem tetszik a füst? Ok, nem megy arra több autó, teherautó. Persze semmilyen étel termék sem. Sem vidékről, sem az "olcsó" import. Vasúti szállításra meg ne appeláljon senki, mert az elektromos kábeleket elvágjuk BP határnál. Egy vidéki erőmű sem termelnet BPnek, egyetlen vidéki szemétégető sem veszi át BP szemetét...

Aztán BP megtermelheti magának meg az 1.7M lakosának az élelmet, energiát, termelhet, kereskedhet, növelheti a GDP-t...

Nem vagyok jobboldali, szóval nem fáj a dolog: meg lehet nézni, hogy az elmúlt néhány választáskor területileg hogyan alakultak az eredmények. BP, a legtöbb nagy(???)város nyomta a szocikat, hogy a 2002-es vörös októberről ne is beszéljünk. Mi lett belőle?
Szarok én a maszopra, a fityeszre, a szadesz simán csak menjen a búsba, Ibolyka "bekaphassa", a jobbik meg húzzon a gulágra. Kényszerpályán mozog az egész ország, és az egész centralizált modell a belső egyensúlyt tönkreteszi...

akira2 2009.05.23. 11:57:14

Én azt nem értem, hogy miért kell mindig valaki mást (politikusokat, fővárosiakat, vidékieket, belvárosiakat, külvárosiakat, kerékpárosokat, autósokat, szőkéket, barnákat, zsidókat és keresztényeket, stb.) hibáztatnia bárkinek is a saját sorsáért még 2009-ben is.

20 év telt el a rendszerváltás óta, néhány éve pedig már az EU tagjai vagyunk, azt tanulunk meg, amit akarunk, olyan munkát végzünk, amilyet szeretnénk, és a munkaerőpiac által is elismert tehetségünkből, szorgalmunkból telik, oda utazunk, oda költözünk, ahová akarunk, ha nem tetszik a vidék, a fővárosba, ha nem tetszik a főváros, tanyára is költözhetünk.

És mindehhezz szabadon megkereshetjük a pénzt, ma már senkit sem kényszerítenek arra, hogy ott éljen ahol nem szeret, olyan munkát végezzen, amiből nem él meg.

Az ember első sorban önmagáért és a családjáért felelős, mások és az állam nem felelős a Te boldogulásodért...

Ne mástól várd a megoldást, vedd a kezedbe a saját sorsod alakítását, hiszen nem a kommunizmusban, nem a fasizmusban és nem az ókorban a rabszolgatartás korában élünk. Sőt, 60 éve még háború sem nehezíti az európaiak jelentős részét, békében élünk.

Ennél kedvezőbb megélhetési környezete aligha volt a magyaroknak, mint manapság, ezt azért nem volna szabad elfelejteni. Akinek meg még erre is finnyás, azt nagyon tudom sajnálni...

Demo · http://nepkoztarsasagot.blog.hu 2009.05.23. 12:35:07

@akira2:

Elméletben.

Aztán akkor keresd meg a pénzt arra, hogy eltartsd a családod, ha az állam a nagyját elveszi, és elkölti helyetted, olyan dolgokra, aminek senki nem veszi hasznát, mert a bürokráciában valahol megeszi a sikkasztó-aligátor.

Élj vidéken, szabad akaratodból, csak még mindig be kell járnod a városba, hogy annyi pénzt keress, amivel fel tudod tartani magadat és a családodat.

Tanulj azt, amit akarsz, legfeljebb hasznát nem veszed, meg megreszkírozod, hogy belefektetsz erőt, energiát és pénzt, aztán bedől az egész, mert abból vagy nem lehet megélni, vagy meg, de nem itthon. S biztos nem vidéken.

S ez nem finnyásság - de ha valami nem működik, akkor azon változtatni kell. Márpedig ez az ország, még ha jobban is döcög, mint régebben, a jól működéstől még azért elég távol áll.

Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2009.05.23. 12:38:09

@\'it\'s cool to know nothing\': érdekes dolgot vetettél fel, valóban érdekes lenne tudni, hogy a központi (nem önkormányazati) állami alkalmazottak nélkül mekkora bp adóbevétel aránya. (gyk: az állami alkalmazott utáni adóbevétel az egyik zsebből a másikba pakolás...)

"Budapesten keletkezik az állami adóbevételek 40%-a, ennek köszönhetően egy fővárosi lakosra 3,5-szer akkora adóbefizetés jut, mint egy átlagos vidékire"

keletnyugati autópálya, déli autópálya, észak-déli autópálya dunántúlon, egyes központi állami szervek vidék nagyvárosokba költöztetése... na ezek nem fognak soha megvalósulni, amíg ezekről bp-en döntenek...

borpancsoló 2009.05.23. 13:03:39

Nagyon jó poszt, grat.

Látom sokan átvették Demszkytől ezt a "budapestiek adójából segítika vidéket"


A MG támogatásokat pedig főleg nem a pestiek fizetik akkor inkább már a Muncheniek.

Legutóbbi példa a területalapú támogatás, ami évekkel ezelőtt még úgy ment, hogy EU adja a felét, Mo a másik felét. Aztán következő évnben az EU emelte az összeget, (minden tagállam is emelte a saját részét) Mo pedig annyival csökkentette.


(Kölönben aki sajnálja a pénzt a mezőgazdaságtól, meg a fenébe kívánja az mit gondol, melyik iparágba lehet itt bizalmat fektetni? Úgy értem hogy talán a híres nehéziparunk, vagy az autóabroncsgyáraink kihúznak majd hosszútávon a szarból? Mert azokban még a lehetőség sincs meg szerintem.)

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.05.23. 13:55:03

@bs395:

Szerencsére most már van buszsáv a Soroksári úton. Csúcsforgalomban persze ez sem életbiztosítás a dugó elkerülésére, de húsz perc alatt azért elérhető Erzsébetről a Boráros tér. (Ezt csak azért írom, hogy fitogtassam helyismeretemet.)
:-)

Amúgy nagyon jó lett a poszt. Rávilágítasz egy csomó olyan tényállásra, amelyet sokan egyszerűen nem hajlandók figyelembe venni, amikor vidék és Budapest ellentétéről értekeznek.

akira2 2009.05.23. 15:35:35

@Demo:
Én is a változtatásról írok, csak én nem "Magyarországtól" várom a változtatást, hanem az egyénektől. Egy egész ország nem tud változni, csak az egyének. Te, én, és a többiek. S ha már sokan változtattunk - első sorban abban, hogy sohasem mást okolunk, és mástól várjuk a változtatást, miközben magunk csak óbégatunk -, szóval, ha sokan változunk egyénileg is, akkor majd változik az ország is.

Én pl. a Bp-i agglomerációban élek, ritkán járok be a belvárosba, többet járok vidékre és külföldre. A pénzt első sorban vidéken keresem és Bp-en, az agglomerációban és külföldön költöm el.

De én mindig "fordítva ültem a lovon", sohasem abból próbáltam megélni, amiből már sokan mások, túl sok bennem az újítókedv... :)

Number13 2009.05.23. 19:56:04

Gratulálok majdnem mindenkinek.
Kiváló. Csak így tovább.
Menjen csak a Budapest a Vidék ellen.
Makkoshotyka Sárospatak ellen.
Kőbánya Lipótváros ellen.
Csak így lehet a világ élvonalába kerülni.
Kicsit unalmas már.
Nem lehetne-e, egyszer ebben az évszázadban, ha a huszadikban már nem jött össze, legalább egy kicsit a rohadt életbe, nem egymás ellen ízzítani?

Köszönöm a figyelmet.

NTH

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.05.24. 01:42:35

@changebug:
én vidéken is születtem, ott is nőttem fel, sose laktam budapesten :-).

@scsaba1:
a vonzáskörzet 70 kilométerre is elér.

@Törcsi:Got_som'_weed?:
nem mi sajnáltatjuk magunkat, hanem akik szívnak. azzal nem sok mindent oldunk meg, ha emeljük a szívók számát, márpedig ha a lezárások és a dugódíj után alakítják csak ki az alternatívákat, azzal pont ezt érjük el. nem is szólva arról, hogy amennyire elkötelezettek a fejesek, biztos egyből nekilátnak a lezárások után.

@kopaszállat:
dogloztam stuttgartban, frankfurtban és brnoban is, valahogy értelmesebben volt megoldva az elővárosi közlekedés.

@akira2:
az átlagos elvonás 49,7%, de a "szerencsésebbeknek" 70% is lehet. a maradékból oldjuk, ahogy tudjuk, de ezt is egyre nehezebbé teszik.

@Csöncsön:
az még 2004-ben volt :-)

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.05.24. 21:00:28

"Az én adómból", ez igen. Sajnos már írtam róla, de azért szolgáltattatok még anyagot a további posztjaimhoz is.

Azért a sok önérzetes megpróbálhatna egyénibb gondolatokat is közvetíteni néha.

:-)
süti beállítások módosítása