Ateizmus, anarchia és koszos punkok.

killtheradical

killtheradical

Limited edition

2009. január 18. - bs395

A vallások és más emberi tevékenységek között nem bírok különbséget látni. Csúnya ballib vagyok, tudom, Pol Pot szellemi örököse, aki csegevarás pólóban a Tőkét vakargatja. Azért nem bírok, mert ugyanarról szólnak: a világ megismeréséről, és az ember benne való elhelyezéséről. Más néven: a kontrolról. Teljesen mindegy, hogy ipari tömegtermelésről, öncélú magas művészetről, teológiáról vagy síugrásról van szó, ezek csupán a tapasztalás egymással konkuráló alternatívái. Viszont amint valamelyik kizárólagosságot követel magának, beleesik az eredendő bűnbe: az álszentségbe, amit még el is hisz. Akármelyik.

Az ember vele született korlátokkal rendelkezik az érzékelés, a felfogás, az emlékezet, a tapasztalatok rendszerezése, időben és térben pedig a tapasztalatok gyűjtése terén. Létezésünk óta mániákusan igyekszünk ezeket a korlátokat átlépni, kereteinket feszegetve kiterjeszteni az általunk biztonsággal felügyelt privát kis világmindenségünket. A vallások történetét végigvéve ugyanezt látjuk: eljutunk az un. természeti népek 100% naturális rendszerszemléletétől az írásbeliségen (amit Platón is szidott, mint az emberi tapasztalat megrontóját - bosszúból maratoni terjedelműeket írt) át az űrtávcsőig és a részecskegyorsítóig. A kérdés mindössze az, hogy az időnként bekövetkező léptékváltásokhoz hogyan viszonyult a kontrolt megtestesítő vezetőség?

Ha egyik-másik korábban elképzelhetetlennek tűnő korlátot átlépjük, ami közénk és szeretett univerzumunk közé áll, korábbi állításaink garmadájáról derül ki, hogy legjobb esetben is jóhiszemű tévedések (ateista-materialista-tudományfetisiszta körökben is gyakran elő szokott fordulni). Ezzel együtt kell élni, sőt, fel is kell készülni rá. Ha viszont tévedésünkhöz körmünk szakadtunkig ragaszkodunk, és addig hajlítgatjuk, amíg ki nem kerüli az újonnan jötteket, vagy egyszerűen nem veszünk tudomást róla, elutasítjuk hibáinkat, úgy már nem jóhiszeműen járunk el, és a kontrol nem felemelő és felszabadító élmény lesz, hanem elnyomó.

Az első a kényelmes álláspont: mondjuk száműzzük Istent a nagyon kicsi és a nagyon nagy dolgok közé. Intuitív kvantumok, az univerzum pereme, a sötét anyag, ilyesmik. Visszafordíthatatlan komplexitás és hasonlók. Ezzel az a hiba - mint minden pusztán reaktív szemlélettel -, hogy olyan keretek között gondolkodik, amik nem hogy nem léteznek, hanem emberi minőségükben élen kéne járniuk annak bebizonyításában, hogy átléphetők. A második nem annyira kényelmes, mert munkás. A kontrol stabilitást, kiszámíthatóságot, nagy igazságtartalmat tételez fel. Veszélyesnek azért veszélyes, mert a stabilitást esetleg tévesen tévedhetetlenségnek, állandóságnak (örökkévalóságnak) állítják be, nem pedig egy olyan állapotnak, amiben változatlan feltételek mellett nincs hely alternatíváknak.

A feltételek változását ki lehet védeni, igen. Ignorancia, képmutatás, háborúk, izoláció - amikor a példamutatás helyett elnyomás leszen a tisztelet forrása. Megint mondom, ez nem csak és kizárólag a vallásokra vonatkozik, hanem az összes többi ideára is: a margarin az most jó vagy rossz dolog? Azok az indoklások, hogy "kell odakint lennie valaminek" nem lehet mit kezdeni. Menjél fiam oda ki, keresd meg, gyere vissza, meséld el. Fantáziálni én is tudok, ráadásul ingyér.

És mindez Machiavelliről jutott eszembe.

A bejegyzés trackback címe:

https://killtheradical.blog.hu/api/trackback/id/tr100884715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2009.01.18. 20:12:28

Pedig a vallás - külső szemlélő számára - pusztítóbb bármelyik egyéb (nem implicit erőszakos) cselekedetnél. Támadd egy ember síelési szokásait, legrosszabb esetben is csak kiröhög. Tegyél megjegyzést a szent hitére, egyből ki akar belezni.
Lehet, hogy akkor én már egyből sztálinista vagyok?

Schuerue 2009.01.18. 20:38:22

@Before: Szerintem ez így, ebben a formában nem igaz. A kiröhögés és kibelezési késztetés közötti skálán attól függően helyezkedik el a reakció, hogy mekkora az adott témához viszonyított megszállottsági foka az adott személynek.
Vannak, voltak olyan hívő barátaim és ismerőseim (mondjuk buddhistát nem ismerek, de egyéb világvallások követőivel volt már alkalmam kapcsolatba kerülni), akikkel nagyon jól el lehetett beszélgetni, mi több vitatkozni a vallásukról és a bennem azzal kapcsolatban felmerült, adott esetben ostoba sztereotípiákból és előítéletekből fakadó ellenérzéseimről is. Mi több, többségük direkt módon nem is követelte meg, hogy igaznak fogadjam el az érvelését és magam is az adott teológiai tanok követőjévé váljak.
Ugyanakkor vannak olyan kollégák vagy velem néha egy légtérbe keveredő személyek akik bizonyos, mondjuk életmód vezetési vagy éppen politikai kérdésekben nem hajlandól elfogani a sajátjuktól akár csak hajszálnyit is eltérő nézetek lehetőségét, nemhogy elgondolkodni igazságtartalmukon. S reakcióik szinte mindíg ellenségesek, véglegesek és megmásíthatatlanok az idáikkal nem tökéletesen azonosuló személy irányába.
Röviden: Szerintem ami igazán pusztító, az a fanatizmus. Legyen szó akár vallásról, akár tudományos tézisekről. Előbbire az öngyilkos merénylők, utóbbira fajelmélettel tömegeket fanatizáló rezsimek szolgállhatnak példaképp.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2009.01.18. 21:33:38

Igen, neked ebben így, ebben a formában igazad van. Két dolgot tennék csak hozzá.
1, Magyarországon ma a politika vallás
2, Nagy átlagban (saját általános meglátás) az emberek lényegesen nagyobb hajlandóságot mutatnak a vallásuk bármi áron való szentesítésére, mint bármilyen egyéb tevékenységükére. Kivételek mindig vannak.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.01.18. 21:55:19

@Before:
mert nálunk a vallás ilyen öröklicenszet követel magának a morál meghatározásához, és úgy igyekszik pozicionálni magát, hogy mindennek ő az alapja.
pedig nem.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.01.19. 16:37:09

"Szerintem ami igazán pusztító, az a fanatizmus. Legyen szó akár vallásról, akár tudományos tézisekről." (Schuerue)

Teljesen egyetértek!

phaidros 2009.01.21. 09:25:43

@bs395: "és úgy igyekszik pozicionálni magát, hogy mindennek ő az alapja.
pedig nem."

Hát pedig itt nálunk de. A moralitásunk (illetve az, hogy milyennek kéne lennie) a keresztény alapokon nyugszik.

Pl. ha azt mondták volna, hogy ölj, akkor jelen pillanatban kb. Afganisztán szintjén lennénk.

Egyébként egyetértek a cikkel.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.01.21. 09:35:27

@phaidros:
vagyis előtte légüres tér létezett, aztán benyomultak ide az emberek a kereszténységgel együtt.
a kurrens kereszténység át meg átszövi a közös normáról alkotott elképzelésünket, de állandó, sőt, fundamentális alapnak beállítani, nem csak egy stációnak, nekem erős.
(a fundamentális alapnak nincs is értelme, de benthagyom)

Schuerue 2009.01.21. 16:26:23

@phaidros: Miért vagy te abban olyan biztos, hogy az én moralitásom keresztény alapokon nyugszik? Amennyiben a világnézetem alap fundamentumának (haggyad' benn) budhizmus tekintem, akkor én vagy afgán vagyok, vagy nem érvényes rám a ne ölj? Mert mintha ez utóbbi része lett volna egy időben a keresztény testvéri szeretet gyakorlatának.
Mind addig tudom tolerálni, hogy valaki hisz abban, hogy megváltásra vagy éppen Xenutól való védelmezésre van szükség, amíg ezt nem akarja nekem is célommá tenni. A lélekvándorlásban meg már előző életemben sem hittem.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.01.22. 23:05:03

@Schuerue: a tolerancia egyenlő az ateizmussal. Ha X vallású vagy, akkor nyilván célod, hogy meggyőzz másokat, különben nem veszed komolyan a saját vallásodat. Ha ez nem célod, akkor nem vagy X vallású, azaz ateista vagy.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.01.23. 05:05:11

@peetmaster:
hehe, ez tetszik :-) (még ha nem is igaz)

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.01.23. 12:43:16

@bs395: mondjuk nekem ez az egyik fő elméleti indokom, amiért ateista vagyok...
(BTW, Jézus is az volt, mert azt tanította, hogy ne tégy másnak olyat, amit magadnak nem szeretnél. Na most én nem szeretné, hogy vallásom miatt hátrányosan megkülönbötessenek, tehát én se tehetem másokkal. Valakit nem megkülönböztetni a vallása miatt kétféleképp lehet: vagy elfogadom a vallását, ami lehetetlen, mert csak egyéle vallású lehetek, tehát mindenki mást nem fogok elfogadni, vagy a másik lehetőség, hogy mindegyik vallást elutasítom.)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.01.23. 14:58:54

@peetmaster:
nem tudjuk, mit mondott jézus, se azt, hogy mit mondtak a tanítványai. azt tudjuk, hogy mi ment át a cenzúrán.
az ateizmus nálam még mindíg isten állításának hiánya, nem ellentéte.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.01.23. 15:31:30

@bs395: ezt persze viccnek szántam. Komolyan annit tudnék mondani, hogy bár nem lehet bizonyítani, én mégis arra fogadnék, hogy nincs Isten. Nagyon emberi találmánynak tűnik ez az egész.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.01.23. 21:46:34

@peetmaster:

De kivel fogadnál, ha nincsen, aki mindent átlát?

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.01.23. 23:20:47

@Csöncsön: veled :) Aztán a végén kiderül, vagy nem. Pascal fogadása?

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.01.23. 23:26:39

@peetmaster:

Velem? De ki dönti el, hogy ki nyert?

Ilyet, hogy fogadjunk, hogy van-e Isten, csak egy látens istenhívő mondhat. Természetesen Pascal is az volt.

Az ateista szerint nincs is, amire fogadhatnánk.
süti beállítások módosítása