Ateizmus, anarchia és koszos punkok.

killtheradical

killtheradical

Közellenség

2008. július 24. - bs395

Én vagyok a köz ellensége. Legalábbis a közszolgáltatásoké. Persze nem, de most az leszek.

Fizetek ugye adót, eddig tiszta, ebből tartják el az államot: épül az autópálya, megy a segély, meg a gyógyszerártámogatás, meg a közszolgák fizetése. A közszolga, a közalkalmazott ugye nem fizet adót, de a munkájával hozzájárul az állam fenntartásához, mondjuk kiosztja a gyógyszerártámogtást, vagy megtanítja a gyereknek az iskolában, mi az a gyógyszerártámogatás.

A dolog ott kezd érdekessé lenni, amikor elmegy az ember a sóhivatalba, és azt látja, hogy egyrészt az adója csak arra elég, hogy a sóhivatal az legyen - ha dolgoztatni is szeretné a hivatalt, azért pluszba fizetni kell mindenféle illetékeket meg díjakat. Másrészt ha nem szeretne órákat teljesen fölöslegesen elütni a napjából, és még párszor visszatérni, akkor jobban teszi, ha megbíz valakit, aki egy külső cég alkalmazottja, de hozzáférése van a hátsó ajtóhoz, hogy soron kívül, időre, ide-oda küldözgetés és hiánypótlás nélkül - ez az ember pedig sokszor egy belső ember külső cégének az alkalmazottja.

Akkor vegyük sorba: a közszolgáltatás ugye nem üzlet, és egyszer már fizettem érte, akkor is, ha nem veszem igénybe - viszont ha használni akarom, akkor fizessek még, és ha korrekt és gyors eljárást szeretnék, akkor igenis üzlet. Mintha valami ilyesmit népszavaztunk volna le a vizitdíj kapcsán.

Közben meg az egészségügyben is ott van a piac meg az üzlet: ott van a paraszolvencia, ott vannak a szolgáltató cégek legálisan vagy fél legálisan, ott vannak az állami rendelőben rendelő magánrendelők, ott vannak a túlszámlázó beszállítók, ott vannak a privatizált üzemeltetések, és a többi. Vizitdíj, mint az egészségügy, a közszolgáltatások, az állami intézmények népet romba döntő egyszemélyi felelőse, na, az nincs.

Az egészségügyben ugyanakkor van alternatíva, van választási lehetőség: ha nem vagy megelégedve a megyei kórházzal, van magánkórház, ha nem vagy megelégedve a szájsebészettel, ott a magán fogorvos, privát az összes dialízis, és van magánbiztosító is, bizony, vagyis mehetsz máshova, ha győzöd pénzzel - olyan választási lehetőség viszont nincs, hogy köszönöd, de inkább csak magán, az államiba nem fizetnél.

A sóhivatalokban még ennyi választási lehetőség sincs: ha nem vagy megelégedve, akkor se fogja semmilyen más hivatal bejegyezni neked az ingatlanodat, kiállítani az engedélyedet, igazolványodat, egyebedet, viszont ha szolgáltatást szeretnél, akkor itt is fizess még.

A bejegyzés trackback címe:

https://killtheradical.blog.hu/api/trackback/id/tr35575506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bloodhound v2.0 2008.07.24. 09:50:07

az illetékek és igazgatási szolgáltatási díjak egy jelentős esetben szerintem is "indokolatlanok" (a pluszbevétel is egy indok végülis...), más esetlekben (pl. elvesztett személyi igazolvány, ha te voltál trehány, fizess; vagy birtokvédelmi eljárásoknál, polgári peres ügyekben, pl. ne kezdjen már valaki csak amiatt birtokvédelmi eljárást, pert, mert csúnyán nézett rá a szomszéd, szóval szűrőnek kiváló, csak az kezdeményezzen eljárást, akinek komolyabb gondja van, vagy ugyanígy indolkoltak szerintem a másolati, hiteles másolati illetékek, bár eltúlzott a mértékük, főleg, ha több tucat/száz/ezer oldalas ügyiratokról van szó) stb. igenis indokoltak. de sok esetben egyszerű bevételforrás, sarc jelleget öltenek, nem egyszer nem is az a nem titkolt céljuk, hogy a hiányzó költségvetési bevételeket növeljék. egyszerű, azonnali bevétel, mert akinek szüksége van pl. egy engedélyre, akkor is beszerzi, ha kétszeresre nő mondjuk az illeték közben. egyszerűbb, mint pl a fekete-/szürkegazdaság kifehérítése.

a "hátsó kapus, ismerősi, lepénzelt alapon gyorsított ügyintézés" nálam a korrupció, hivatali visszaélés kategóriába tartozik, az ilyentől én is kiakadok, személy szerint úgy érzem, hogy tiszteletben tartom munkám során a törvény előtti egyenlőséget.

borneoo 2008.07.24. 11:33:13

Nekem se teccik: nemteccik.hu

phaidros 2008.07.24. 11:43:11

"A közszolga, a közalkalmazott ugye nem fizet adót, de a munkájával hozzájárul az állam fenntartásához"

Már miért ne fizetne adót? :o

bloodhound v2.0 2008.07.24. 11:48:03

igen, ezt a megjegyzést mondjuk én sem értem. mert akkor érdekelne, hogy hova tűnik a bruttóm (figyeled a szót?) jelentős része? :) :(

twentyone 2008.07.24. 12:00:48

sajnos oan országban élünk, ahol a qrvamagas adó mellett még pluszba kell fizetni az állami szolgáltatásokért. Az illetékek meg a többi hivatalos lehúzás mellett a rohadthosszú várakozási idő a bosszantó.
Hálistennek ritkán van dolgom az okmányirodában, de mikor bementem h a jogsim elkészítését kérelmezzem, szerencsém volt. Persze ezt nem arra értem h nem kellett fizetnem az illetékért.
Előzetesen interneten regisztráltam be az "ügyfélkapun". ki is dobott egy megfelelő idöpontot, és el is mentem a megadott időben. Megyek a ügyintézőhöz, mondom neki neten regisztráltam h most nekem kéne intézni a jogsit, itt a csekk az illetékről, úgyhogy pörögjön!(persze ennél szebben fejeztem ki magam előtte). Erre mondja h a nevem nincs a jelentkezők közt. Erre csak mondtam a magamét h igenis regisztráltam, bejelentkeztem, emailt kaptam meg minden. végülis nem telt sok időbe, beadta a derekát és azt mondta, hát jó még van 9perc a következő ügyfélig, gyorsan elintézi nekem a jogsit. Úgy is lett, kitöltöttem, aláirtam amit kell, végül elköszöntem és 2 héten belül megérkezett a jogsi. De esküszöm, én nem kifogásként jöttem az ügyfélkapus bejelentkezéssel, hanem tényleg azt hittem, h sikerült szabályosan bejelentkezni.
Amikor ezt elmeséltem anyámnak, kapott az ötleten, neki is dolga volt az okmányirodában, viszont ő már szándékosan játszotta el ugyanezt az ügyintéző előtt. neki is bejött az e-ügyfélkapus kifogás.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.07.24. 12:52:40

Azért "nem fizet adót", mert az az állam egyik zsebéből a másikba megy... Fizet az, csak éppen látszólag, mivel a könyvelési egyenlege zérus.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.07.24. 22:53:54

phaidros:
pénzben nem fizet adót, az általa végzett munka értékét meg hasraütésszerűen számoljuk ki, és egyik zsebünkből a másikba rakjuk.

bloodhound v2.0 2008.07.25. 08:17:50

ugyan mitől hasraütésszerű? és akkor mitől nem hasraütésszerű mondjuk egy könyvelőé, egy bolti eladóé, vagy topmenedzseré?
nagy logika, gratula.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.07.25. 08:20:56

bllodhound:
szerinted mitől? hol vannak azok a mechanizmusok, amiktől nem az?

Hülyetojás 2008.07.25. 09:54:38

Lehetne erről a közszolgai munkaérték-mérésről egy felhomályosító, forradalmasító post a T. Szerzőtől...?

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.07.25. 17:21:54

nem közszolgálatban - ez most demagógul fog hagzani - van verseny és kényszer. közszolgálatban esetenként kontraproduktív, hogy nem tudnak ugyanazokkal az eszközökkel élni, mint a versenyszféra, így elveszítenek olyan munkaerőt, aki többet érne - és mint a versenyszférában kiderül, többet is ér -, mint amennyit adunk neki.
nem tudsz pl. olyat csinálni, hogy ha van 10 embered, egyenként 60%-os leterheltségen, akkor egyet elküldesz, a maradéknak meg adsz fejenként 5% extra emelést.
nem tudsz olyat csinálni, hogy ha valaki sokkal jobban és többet dolgozik, akkor annak sokkal több pénzt adsz, mert köt a bértábla.

a vonal végén meg nincs meg az, hogy a szolgáltatást igénybe vevő mennyit hajlandó fizetni: ha a nyújtott szolgáltatáshoz képest magas az ár - mert mondjuk nagy a bérköltség - akkor a vevő el fog menni oda, ahol jobb az ár-érték arány szerinte, de ugye nincs hova mennie.

az én privát véleményem, hogy nem kell ennyi közszolga, a szolgáltatások szintje nem éri el az általam kívánatosnak tartottat sok esetben, viszont a nekem megfelelő szintű szolgáltatást nyújtókat meg kéne fizetni.

Hülyetojás 2008.07.25. 23:00:19

Megbocsáss, de tájékozatlannak tűnsz: a köztisztviselői bértáblától 80-130%-os eltérésre ad lehetőséget a törvény, a közalkalmzotti bértábla pedig alsó korlát, ha jól emlékszem. Ezeken túl pedig célprémium és megbízási szerződés keretében is módjában áll a munkaviszony gyakorlójának, hogy a többletmunkát végző közszolga többletjuttatásban részesüljön. (Ez egyébként az általam megfigyelhető területeken nemcsak lehetőség, hanem bevett gyakorlat.)

Kétségtelen, hogy a fenti lehetőségekre az adófizető (szolgáltatást igénybe vevő) még közvetett módon sincs hatással. Arra gondoltam, hogy esetleg van ötleted, hogy lehetne ezt a lyukat oly módon betömni, hogy ne feltétlenül a verseny-majd-mindent-megold dogma érvényesüljön...

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.07.25. 23:10:49

hülyetojás:
szép és jó dolog, hogy van súlyozhatósági lehetőség, de szerintem nem elég. a közszférában nagyon sok a kötöttség, és nem tudnak ugyanazokkal az eszközökkel élni, mint ahol nincs ennyi, és ez közvetve a hatékonyság rovására megy. ha egy versenycég veszteséges, akkor pótolhatja a működési költségeket hitelből, amiket vagy tud törtleszteni, vagy csődbe megy. az állam is így működik, csak a csőd elkerülésére nincs annyi lehetősége, mert húz egy minimumot, ami független a lehetőségeitől.

én a közszférában nem versenyre gondoltam, hanem motivációra. olyan hülye ötletek, hogy a célprémiumot ahhoz kötik, hogy ha most heti 10 ügyfelet kell adatpótlásra visszahívni, akkor 6 hónap múlva csak heti 3-at kelljen, vagy bevezetni egy működő ügyfélkapus rendszert, és a vezetőknek ettől tenni függővé a javadalmazását - feltételeket szabni, amik mérhetők. az általam idézett példákat még csak igazságtalannak sem tartom, pláne, ha egész osztályokra, csoportokra szabjuk ki őket, mert így nem lesz késztetés egymás torkának az átharapására.

Hülyetojás 2008.07.27. 10:47:13

Az első bekezdéseddel többé-kevésbé egyetértek, noha más aspektusból közelítve... (egyrészt mit szólnának az adófizetők, ha egy napon az okmányiroda zárt kapuján azt olvashatnák: "Csőd miatt átmenetileg zárva", másrészt talán éppen azért közszolga szolgáltat, mert az adott szolgáltatás nem viselne el akkora "kötetlenséget", amely már észrevehetően javítaná a hatékonyságot - bár ebben lehet, hogy tévedek...)

Sajnos a motivációs ötleteid valóban nem forradalmiak (nem érnek meg egy post-ot.. :-), hiszen egyre több helyen van ügyfélkapus rendszer, aztán mégsem javul látványosan a színvonal. (Azt viszont csak szűkebb körű tapasztalatból tudom, hogy az Általad felvetett motivációs mértékek monitorozását biztosító BPMS-ek, azaz üzleti folyamat menedzselő rendszerek bevezetése nem élvez prioritást az IT-fejlesztésekben. Ennek legalább két oka van:
1. A szolgáltatást igénybe vevőnek lényegesen kisebb érdekérvényesítő lehetősége van, mint a közszolgáltatót felügyelő felettes intézménynek - amelynek pedig inkább olyan jellegű információkra van szüksége a döntéshozatalhoz, amelyek BPMS nélkül, az egyébként is felépítendő adatbázisból is kinyerhetők
2. A vezetők általános szakmai alulinformáltsága...)


Ebből és a következő hsz-ből azonban az következik, hogy a vezetői motiváltság lehetne a dolog kulcsa...?

Hülyetojás 2008.07.27. 11:12:36

Azt írtad korábban, hogy szerinted sok a közszolga.

Nos, ez nemzetközi összehasonlításban nem állja meg a helyét. (Itt csak néhány, a hálón is könnyen hozzáférhető példa: Brit Columbia a teljes népességhez képest 7-8%-os, Anglia a teljes foglalkoztatotti létszámhoz képest 20% körüli PSE, azaz "public sector employment"-et nyomat. Indiában ez utóbbi 40% körüli, ami még akkor is durva, ha a foglalkoztatottság ott több, mint 10%-kal kevesebb, mint itthon... Persze találhattam volna jobb példákat is, de addigra már senki nem kukkantott volna ide.)

Viszont éppen Te kalkuláltad ki a 143 ezer Ft.-os havi államköltséget állampolgári koponyánként. A közszolgák létszámából és az állami alkalmazottak átlagkeresetéből adódik, hogy a bérköltség és az egyéb költség aránya kb. 1:5, az egyebek javára. Ebből pedig következik, hogy minden 5%-nyi közszolga leépítése helyettesíthető 1%-nyi egyéb költség megtakarításával.
Vagy másképpen (noha írtad, hogy nem versenyben gondolkozol, de sokan erőltetik a kiszervezést, ezért nézzük ezt az aspektust is): tapasztalatom szerint a közfunkciók kiszervezése a versenyszektor részvételével, legalább egy, de akár két nagyságrenddel is megnöveli a költségeket - legalábbis szeretett hazánkban. Így, ha leépítünk 1% köszolgát, azzal, hogy munkáját kiszervezzük és ezzel bérköltségből egyéb költséget csinálunk, azzal kb. 9%-kal növeljük a funkció teljes költségét...

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.07.27. 12:59:40

"a vezetői motiváltság lehetne a dolog kulcsa...? "

ennyire azért nem vagyok prediktív .-).
nem hiszem, hogy egyetlen paraméter megváltoztatása mintegy varázsütésre megjavítja a rendszert.

az ügyfélkapus rendszer működik valahol? mert én még nem láttam, csak olyat, amit kifizettek, de be se tölti a logint.

indiában a pse a vasúttal együtt van? merthogy az a világ legnagyobb munkáltatója. más a struktúra.

nővérből, rendőrjárőből, ügyészségi előadóból kevés van (ha jól tudom 30 ezer emberre jut egy, napi 3-4 esettel fejenként), háttérintézményből sok. említetted, hogy a bpms-sel a vezetőségből sokan ellenérdekeltek - itt a gond, mert egy elaprózott, rosszul - ha egyáltalán - menedzselt rendszerből hibás adatokat nyernek ki, és ezek alapján nyúlnak bele a folyamatokba. normális folyamatszervezéssel és standardizált infrastruktúrával gyorsabb, olcsóbb és kevesebb emberrel ellátható lenne, csak ez senki olyannak se érdeke, aki dönthetne róla. ha ugyanis egyszer megoldanak egy problémát, az megszűnik bevételi forrásnak lenni.

itt nálunk az okmányirodában van egy ember, aki betéve tudja az összes eljárást és folyamatot oda-vissza, szivesen és mosolyogva segít. ő osztja az ügyfélsorszámot. aztán azzal a sorszámmal bemegyek, és ha nem kérdeztem ki az ipsét alaposan, akkor elveszek a rendszerben, mert bent már fogalmuk sincs, hogy ki kicsoda, merre vagy meddig.

Hülyetojás 2008.07.27. 14:40:22

Hülyeséget írtam a végén: persze nem 9%-kal, hanem két és félszeresére nőne a funkció költsége... (A 9 nem %, hanem a leépítettek bérköltségének ennyiszerese, ami egyúttal az outsourcing egyenlege - adófizetői oldalról minuszban.)

Hülyetojás 2008.07.27. 14:50:27

A vezetői motiváció elég lenne katalizátornak, persze nem varázsütésre... (Nekem ez jön le válaszod nagy részéből is meg a tapasztalatra épülő sejtéseimből is.)

Lehet, hogy félreértettem az ügyfélkapus működést. Szerintem az is nagy előrelépés, ha időpontot kap az ember...

(Szerintem az IMF, Világbank meg a többiek már Indiában is kipréselték a kormányzatból az állami vállalatok eRtésítését, nem...? Lusta vagyok utánajárni, egyébként is ezt csak kirívó példának szántam...)

Persze, lenne mit optimalizálni és átcsoportosítani a létszámot más területekre, de a fűnyíró-elv, amit az elmúlt időszakokban alkalmaztak - dilettantizmus...

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.07.27. 15:15:55

ha a vezetői motivációt "függetleníted" a csapattól, abból sok jó nem jön ki. dolgoztam olyan helyen is, ahol a csoportvezető búnusza más mutatók alapján és más büdzséből sázmolódott, mint a csoportjáé. rémálom volt.
most a vezető motivációja csak és kizárólag a csapata teljesítményétől függ, azonos mutatók alapján, azonos büdzséből. egész élhető.

Hülyetojás 2008.07.28. 07:51:52

És ez a közszolgálatban van???

Én még nem láttam olyat közszolgálatban, hogy a vezető (akármilyen szintű is legyen) valódi teljesítmény (akárkié legyen is az) alapján legyen értékelve és ez az értékelés anyagi következményekkel is járjon...

Hülyetojás 2008.07.28. 08:01:27

OK.
Pontosítok: a vezető általában elismerésben részesül. (default)
Ha nem, akkor rövid időn belül megtörténik felmentése. (A kettő egyébként nem zárja ki egymást. Általában előbb történik a felmentés, mint egy anyagi következményekkel járó figyelmeztetés...) Ha semmiféle teljesítmény nem áll az elismerés mögött és mégis pozícióban marad, akkor azt annak köszönheti, hogy befogta a pofáját...

Elég demagóg voltam?

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.07.28. 09:03:36

erre mondta bloodhound, hogy ugyan mitől lenne a közszolga bére hasraütésszerű :-(.

az én példám versenyszféra, közalkalmazásban (fogjuk rá) eddig 6 hónapot töltöttem, elég is volt.
süti beállítások módosítása