Ateizmus, anarchia és koszos punkok.

killtheradical

killtheradical

És ezt így megint hogy?

2008. május 02. - bs395

Ó, azok a konzervatívok megint, akik magukat annak hívják!

Volt egy "nagyon tudományos" amerikai kísérlet, ami arra a kérdésre volt hivatott választ fabrikálni, hogy a magukat konzervatívnak tartó emberek és a magukat liberálisnak tartó emberek agyműködése között van-e különbség.

Persze, hogy van. Ha azt a kérdést tesszük fel, hogy a horgászok és a síugrók agyműködése között van-e különbség, és azt kapjuk, hogy igen, valamiért nem lepődünk meg ennyire.

Értem én a problémájukat: nem fogadják el, hogy az agy, mint olyan, egyrészt egy ócska, önző, élvhajhász prostituált, másrészt azt, hogy minden környezeti inger az agyból nem csupán reakciókat vált ki, hanem módosítja is a prognosztizált viselkedési mintát: minél többször találkozol a környezetedben hasonló ingerekkel, annál biztosabb, gyorsabb reakciókat fogsz adni rá, annál gazdagabb asszociációkat fogsz fenntartani az adott ingerrel kapcsolatban - más ingerek, más asszociációk rovására, persze.

Ha konzervatív nevelést kapsz, konzervatív művészeteket élvezel, konzervatív elméleteken töröd a fejed, persze, hogy lesz kimutatható különbség a te és ideabarátaid agyműködése és nem ideabarátaid agyműködése között.

Akkor mi a gond? A konstans hipotézise, a rendszeren kívüliség, az elitizmus, az arisztokratikus sértettség, az a gond. Gyönyörű példája a teát szürcsölgető majom, aláírva "ateaista" (mert hogy teakör néven futnak). Kuncogna is az odalátogató, hogy lám-lám, van nekik humoruk, önkritikájuk. Pár sorral feljebb viszont már nem ennyire megmosolyogtató kijelentésekkel találkozunk, amik át is értékelik a majmot, mint szimbólumot: az aufklérer felvilágosodás vívmányai a majomagyon futó, szovjet és leninista módon előállított, agresszív ateizmus szoftverei. Untatja őket, hogy minduntalan el kéne magyarázni a pórnépnek, hogy hogyan is működik a világ, ezért nem ereszkednek már le. Összekacsintanak, hogy bevágjuk ide ezt a képet, és majd azt mondjuk, ha kérdezik, hogy ez igazából önkritika, de amint elfordulsz, összesúgnak, hogy persze, hogy nem úgy értettük.

Csatolnak nem aufklérer forrásokat is, mindezt alátámasztandó. Elolvastam őket. Jujj.
Mennyünk szépen linkelési sorrendben.
Forráskritika!

Első versenyzőnk Buji Ferenc, hittudományi könyvtáros, aki ma már kizárólag irodalmi tevékenységgel foglakozik, és előszeretettel kel ki a változó világ változása ellen – na nem annyira a mikéntje, inkább pusztán a változás ténye ellen.

Linkelt művét komolyan vettem, egészen eddig:
„Az állatfajok még specializálatlan ősformái a vertikális emberi evolúció egy adott pontján leszakadtak erről az evolválódó törzsről, és nagyjából ugyanazon az evolúciós szinten maradva mintegy horizontálisan szétsugárzódtak, vagyis nem-evolúciós modifikációk révén különféle formákat produkáltak.”

Itt még nevettem, de a következőnél már sírtam:

“Valójában a növény- és állatvilág rendkívüli fajgazdagsága csak azért alakulhatott ki, mert a fajok nem fejlődtek tovább. Ha ugyanis az evolúció egyetemes lenne, akkor nem maradtak volna alsóbbrendű fajok, és némi túlzással élve csak emberek népesítenék be a földet.”

Aufklérer nem leszek, ilyen mértékű deviancia láttán kívánok Buji Ferencnek és követőinek sok sikert és boldogságot az életben, és csak remélem, hogy nem az én adómból fizetik nagyszerű tevékenységét.

Második versenyzőnk Titus Bruckhardt, tradicionalista filozófus, az összehasonlító vallástudomány élharcosa, az egyetemes igazság letéteményese.

Linkelt művében aggályaim támadtak ennél a résznél:
„Ez a helyzet például a Keresztény Kozmológia esetében, amely első pillantásra némileg heterogén eredetűnek látszik, mert míg egyfelől a bibliai teremtés-elbeszélésre hivatkozik, másfelől a görög kozmológusok örökségére épül. Ha úgy is tűnik, hogy itt egyfajta eklekticizmusról van szó, hangsúlyozni kell ennek gondviselésszerű voltát, mivelhogy a két forrás, amelyekről itt szó van, harmonikusan kiegészíti egymást: az első mitikus formájú elbeszélés, a másik pedig viszonylag racionális fogalmakban kifejtett doktrína, és ennélfogva semleges a szimbolika és a szellemi perspektíva szempontjából.”

Ő gondviselésnek tartja a cenzúrát, miként valószínűleg Isteni kinyilatkoztatásnak az Alexandriai kánont – én meg a források manipulatív, szubjektív szelekciójának, mely ugyanazt a pragmatizmust és funkcionalizmust támadja, amit épp alkalmaz.

Harmadik versenyzőnk immár két linkelt művel René Guénon, a tradicionalista filozófus, annak is tradicionalista értelmében, az ember, aki mindaddig hindu eretnekségnek tartotta a buddhizmust, amíg meg nem ismerte annak is az ortodox és tekintélyelvű oldalát.

Első csatolt műve a fasiszta szociáldarwinizmus kritikája:
„Könnyűszerrel látható, hogy ez az a tudatlan látszatigazság, amelyre a haladás elképzelése támaszkodik. Eme látszatigazság azt feltételezi, hogy az emberiség összességében egy folyamatos és egyöntetű haladást követ: e szélsőségesen leegyszerűsítő szemlélet azonban minden ismert ténnyel szemben áll.”

Kéretik akkor eldönteni, kedves konzervatívként érzők, hogy akkor a világ változása az célszerűség érdekében történik-e? Bujik István vagy René Guénon?

Második hivatkozott alkotása a szemantika megalázása, viszont van benne egy váratlan, őszinte gondolat:
„A történelem veszélyes lehet bizonyos politikai érdekekre, olyannyira, hogy jogos megkérdezni azt, nem ez az oka-e annak, hogy egyes metódusokat minden más kizárásával hivatalosan erőltetnek e területen: tudatosan vagy nem, de a priori félretesznek mindent, ami megengedné, hogy sok dologban tisztán lássanak, és így alakul ki a „közvélemény”.”

Igazából elég lett volna ezt az egyet idézni. A gond csak az, hogy kedves Guénon ezt persze csak és kizárólag a spirituális tradícionalizmus mellett létező többi elgondolásra aplikálja, a saját pozícióját féltendő.

Eddig eljutva elszívunk mondjuk egy cigit, mert a velős rész még csak most következik. A kommentek.

„nekem az a kedvenc részem, amikor az evolúció tudományos voltáról értekeznek. Mitől tudományos? Még az élet keletkezésének legegyszerűbb elemét, a fehérjemolekulák keletkezését sem tudják bizonyítani. Állítólag a villámok csinálták, csak éppen a laboratóriumokban nem sikerült még.”

Izé. Egyrészt az élet keletkezésének a legegyszerűbb eleme nem a fehérje, még csak nem is az aminosav, vagy a prion, hanem a szerves molekula. Tessék akkor is szemantikázni, ha nem Platónról van szó, vagy tessék megnézni azokat a kísérleteket és törekvéseket is, amik bár nem épp a szívének tetsző gondolatok bizonyításán fáradoznak, azért még értékesek. Nehéz úgy értekezni, hogy bezárjuk magunkat a világra, mert értéktelennek nyilvánítjuk.

“Nem az agy generálja a gondolatokat, hanem fordítva: a gondolat működteti az agyat.”

:-(

“A liberálisok meg nem érdekelnek. A liberalizmus a számomra éppen azt az elavult nézetet jelenti, hogy: élni és élni hagyni. Vagyis lesza....rok mindent, hagyjanak lógva.”

Szerintem meg a liberális nézet az, hogy nekem, mint a közösséget alkotó egyének egyikének is beleszólásom van a közösség életébe, szabályaiba, nem csak benyelem a maszlagot, amit osztanak.

Egyébként ott is szabad a kommentelés, már ha nem trollnak tetszik lenni, mert akkor bizony cenzúrázásra kerül az alkotás. Arra hívnám fel a körtagok figyelmét, hogy a trollizmus nem annyira az aufklérizmus öröksége, inkább annak hiányában szokott kialakulni: a troll tehát a modern plebs, a peon, a jobbágy, akihez nem tetszik lealacsonyodni.

Ugyanúgy felhívnám a figyelmet – ha már itt vagyunk az interneten, akármi is az -, hogy a világ nem csak hogy nem konstans, és nem csak hogy részei vagyunk, úgy is mint egyének, közösségek, hanem egyre gyorsabban változik.
Az alapszintű írás és olvasás széleskörű oktatásával az információknak eleddig soha sem látott méretű közönsége keletkezett, a szélessávú elérés terjedésével pedig áramlásuk emberi elmével követhetetlen sebességűre és mennyiségűre duzzadt.

Ez nem egy szép, új világ, csak új: mindaz, amit a világ nyújt, s amit mi nyújtunk a világnak, legyen az akár káros, akár hasznos, korábban nem látott elérhetőséggel csalogat.

Fel lehet ülni a páholyba, le lehet nézni, lehet ellene hadakozni, becsmérelni, de nagyjából és egészében ennyi fog történni: kiállnak a szélre, és eltartott kisujjal fintorognak.

Ismét egy idézettel búcsúznék, s utána maradok, tisztelettel, s mindezt teszem azért, mert már évszázadok óta ugyanaz a motorikus pattern, ám az általam kritizált arisztokratikus gőg (legyen akár spiritualista, akár materialista) sem öröktől fogva létezik, és szintén... hogyismodjam... uncsi már….

Pantera: Sandblasted skin – reprise

Scrape it, grind it, peel it, hide it
The trend is over and gone forever
Shelf it, box it, save it, frame it
You won't need that anymore, it's on sale at the fucking dollar store
Waste of time, pantomime, circus doll, at the local mall

Exterminate, it's all fake
Exterminate, it's all fake

Sandblast yourself
Sandblast yourself

Sandblast
Sandblast

It's getting old, old, old

………

Ja, még valami: nem vagyok se leninista, se szociáldarwinista, se semmilyen -ista, szüleim pillanatnyi szeszélyéből kifolyólag még Pista sem, továbbá nem hiszem, hogy a fejlődés lenne az evolúció, vagy a társadalom célja – fejlődést egyetlen dologban tudunk megfigyelni: ha egy változatlan feltételt két, időben egymást követő fejlemény ugyanilyen sorrendben jobban elégít ki. Ám mivel a változatlanság puszta illúzió – pont a két esemény közt eltelt idő függvényében -, az inkább relativizált változás egy hipotézissel szemben.

A bejegyzés trackback címe:

https://killtheradical.blog.hu/api/trackback/id/tr98450620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.05.02. 15:43:32

"Aufklérer nem leszek, ilyen mértékű deviancia láttán kívánok Buji Ferencnek és követőinek sok sikert és boldogságot az életben, és csak remélem, hogy nem az én adómból fizetik nagyszerű tevékenységét."

Figy, nem dilettantizmus az a deviancia?

Demo · http://norkana.blogspot.com 2008.05.03. 16:48:24

Szegény 'konzik'.

Az, hogy nem tudja, hogy működik az evolúció, lehet az ő hibája, mert seggfej, és nem hallgatja meg, vagy buta, és nem érti meg - azonban egy pár diplomával felvértezett emberről ilyet rosszhiszeműség feltételezni, így a másik lehetőség az, hogy rosszul magyarázták, magyaráztuk el neki.

Majd ha nálunk a haladó szellemű értelmiséget nem Vágó Istvánok meg pót-szadesz holdudvarosok testesítik meg, akkor lehet.

Addig meg nevessünk csak rajtuk, háhá.

:(

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.05.05. 03:25:07

azért nem tudja, hogy működik az evolúció, mert bevallottan nem érdekli őket, ami nem az ő elméleteiket támasztja alá :-(.

dilettantizmus akkor lenne, ha legalább a természetes kiválasztódással emlegetné az evolúciót, de eddig se jut el :-(.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.05.07. 04:53:09

Hogy minden egyes mondatával egyetértek-e a linkelt oldalaknak? Nyilvánvalóan nem. Akkor inkább ne linkeljem? Nem ez volna az igazán rossz cenzor módszere?

Buji Ferenc (hibásan: Bujik István) és Guénon felfogása bizonyos pontokon divergens. Most hát valamelyik a kukába kellene kerüljön? Hozzám egyébként Guénon-é áll közelebb. De – szörnyű dolgot fogok mondani – nem vagyok Guénon. Én "Loxon" vagyok (konstansan vagy sem), és adott esetben Guénon-nal sem fogok egyetérteni. Megfelelő módszer: Guénon kiiktatása olvasmányaim közül? Nem. Számomra inkább Guénon olvasása, éles, figyelmes, olykor kritikus szemmel.

Továbbá idézhető lett volna a kommentárok közül ez is (ezt legalább a posztíró jegyezte be, részben önmagát kiegészítendő):
"Már az sem tisztázott, mi az, hogy konzervatív vagy liberális: néhány ember fejében igen nagy a zavar e tekintetben (is). Miért lennének ez alól kivételek a kutatók vagy a kísérleti alanyok? Ráadásul aki ma "konzervatív", az holnap lehet "liberális" és viszont. Az amerikai konzervatív/liberális közötti különbség pedig már végképp a Lolka/Bolka kategóriába tartozik. S ha még a kísérleti eredmények közötti gyengécske különbségeket is vesszük..."

vagy ezt:
"az, hogy nyolc kamasz megállapítja, hogy az általuk tesztelt Piroska Smith agya, aki idén a republikánusokra szavazott, az M vagy W betűkre 20%-kal jobban reagál, mint John Lewy agya, aki meg a demokratákra, semmilyen komolyan vehető következtetés levonására nem alkalmas, azon kívül, hogy a kutatást Obamáék vagy Hillaryék fizették-e."

Még ha az utolsó mondatot el is hagyjuk, hiszen csak túlzó lehetőség, a többi akkor is megállja a helyét szerintem.

Esetleg ezt:
"Ennyi erővel akkor már több értelme volna azt kutatni, hogyan függenek össze a koponya méretei/arányai meg az árja mivolt. Azt már nem, mi?"

*

Egyébként gratulálok, a fenti poszt képe telitalálat, akármilyen célzatú is.

*

Az a paranoia körébe tartozik, hogy mi összebeszélnénk, milyen kép lesz jó oda. Másik paranoia, hogy összesúgnánk a naívak/"naívak" háta mögött.

(Az aufklérizmus úgy függ össze a trollsággal, hogy kollektív felvilágosodást tételez, aminek szerintem nincs alapja. Egyéni "felvilágosodás" mindig is volt és lesz, az nem az aufklérung ötlete.)

PS
Hogy van-e önkritikánk? :
konzervativok.blogspot.com/2008/05/bloghbor.html

Szándékoltan többféle író ír a blogba.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.05.07. 06:45:03

kedves loxon,

ha linkeled, hivatkozol, akkor vállalod. írhatnád saját szavaiddal is a véleményt, akkor veled lehetne vitatkozni, így maradnak a művek.

ha guénon-nal nem értesz egyet, írd azt. utólag olyan, mintha sam harrist piedesztálra emelném, majd - szembesülve esetleg számomra vállalhatatlan kijelentéseivel, következtetéseivel, módszereivel és céljaival - szépen csendben kihátrálnék mögüle. komoly kritikát kapnék mindkettőért, jogosan.
guénon hivatkozott művei számomra még mindig a kortárs faiszta szociáldarwinizmus kritikája, mely érvrendszer ma már elfogathatatlan. technokratákat - bár én nem vagyok szükségszerűen az - , funkcionailstákat ezzel a művel leszociáldarwinistázni olyan, mint katolikusokat leinkvizíciózni.

amennyiben nem tisztázott, hogy mi is az a konzervatív, vagy liberális, akkor miért göröcsölni rajta, minek foglalkozni vele? a magadat kiegészítő kommentárból is azt olvasom ki, hogy te tudod, mi is az a konzervatív, ill. liberális, és mások fejében van zavar a két képet illetően.

a másik két hivatkozott komment tartalmát a poszt legelején egyetértőleg - bár némileg más szemszögből - én is leírtam, mert azokkal egyet értek.

kollektív felvilágosodást nem fogunk elérni, azaz nem lesz mindenki egyenlően tájékozott/művelt/képzett semmilyen területen vagy összevetési alap szerint sem. célja szerintem nem is az utópia elérése, hanem annak bizonyítása, hogy a korábbiaknál jóval szélesebb embertömegek képesek olyan teljesítményre, mely korábban csak kevesek kiváltásga volt.
a trollizmus uralma addig tart, amíg a forrásokat, műveket nem tesszük minél szélesebb körben elérhetővé, és nem állunk készen a magyarázatra, "felvilágosításra" bármely témában, amiről úgy gondoljuk, hogy mérvadó tudással rendelkezünk róla. az idézett önkritika írója számomra pont az előző gondolatmenet negligálása végett antipatikus.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.05.07. 11:31:56

Igaz, úgy gondolom, hogy van elképzelésem arról, hogy mik a konzervativizmus vagy a liberalizmus ismérvei.

Bocsánat, félreértettük egymást: Guénonnak számomra nincsenek vállalhatatlan kijelentései, legfeljebb kommentárra vagy korrekcióra szorulók. A linkelt írások esetében azonban ennek – legalábbis aktuálisan – nem láttam szükségét. Nyilvánvalóan egyes argumentumok elsősorban csak egyik vagy másik speciális célközönségnek szólnak, de ettől még...

Nem értem a linkeléssel kapcsolatos gondokat. Sok kérdőjelek nélkül evolucionista írást lehet olvasni az interneten (azokhoz se mind fűznek kommentárt, pedig nyilván van bennük hiba, ld. a ramapithecus-ról szóló posztomat). Így a blogírásnál rá kell hagyatkozni arra, hogy nem lesz minden részlet 100 %-osan megmagyarázva. Ez nem az a műfaj.

(Még ha meg is volna, olyan olvasói munkát igényelne, amire egy troll pl. – n. b. nem rád gondolok – soha nem tenne meg, bármennyire hajlandóak is volnánk felvilágosítani.)

Úgy gondolom, hogy készen állok felvilágosításra az adott témákban. Természetesen arra is, hogy újra átgondoljak dolgokat, sőt ez célom is. Mindössze más a felvilágosításom irányultsága. Pontosan ezért "görcsölök" a meghatározáson, és azon, hogy kiszűrjem azt, ami számomra hibás meghatározás, vagy nem az adott dolognak, hanem valami másnak a meghatározása.

A linkelt "önkritikával" személy szerint nem értek egyet, de helyt adok neki. Ennél többet egy cenzortól nem lehet elvárni. (Mindössze ezt illusztráltam, nem azt, hogy szimpatikus-e vagy sem.)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.05.08. 02:07:53

nem is linkeltem dawkinst :-). (akinek az önző gén elmélete szerintem zseniális, még ha a játékelméleti megoldásokkor hasraütésszerűen is határozzák meg a célszámokat, arrogáns megközelítése viszont sokszor taszító)
ezért igyekszek a saját szavaimmal leírni a véleményemet, nem mások véleményére hivatkozni, mert akkor velük kéne vitzáznod.

a szociáldarwinista-inkvizíció pármhuzm valahol eslikkadt :-(.

ha a mindenféle izmusokat meg akarod határozni, szived joga, csak véleményem szerint illúziót kergetsz. van itt egy másik poszt, ahova csöncsön bemásolta heidegger egy gondolatát, elég jól leírja.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.05.08. 17:00:34

herr heidegger a videóban úgy beszél németül, ahogy én értek :-).

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.05.08. 20:18:45

Marxnak ez a Heidegger által elemzett mondata áll fölírva a berlini Humboldt Egyetem főépületének aulájában.

"A filozófusok eddig csak különféleképpen értelmezték a világot, a feladat azonban az, hogy megváltoztassuk."

Azt mondja Heidegger, hogy ez a mondat önellentmondásos. De hogy miért, ahhoz még egy-kétszer meg kéne újra hallgatnom a szöveget.

Egyébként: hogy jön ez ide? :-)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.05.08. 21:42:24

csöncsön: úgy, hogy marxisták vagyunk :-).

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.05.09. 14:20:32

Azért önellentmondásos, mert Marx követelése is világos koncepción alapult. Ergo minden (filozófiai alapú) társadalmi forradalmat vagy kontra-forradalmiságot a világ filozófiai értelmezése előz meg. Marx kijelentése tehát egy nesze semmi, fogd meg jól. A szerint a Heidegger szerint, akire B. fentebb utalt, s ezt fűzte hozzá: "ha a mindenféle izmusokat meg akarod határozni, szived joga, csak véleményem szerint illúziót kergetsz". Így kapcsolódott ide.

(Kedves B. Számomra a diskurzushoz hozzátartozik mások idézése, időnként értelmezése is, és sok mindent ugyanakkor az olvasóra bízok. Így saját gondolataim áttételesen is megnyilatkoznak, meg direkt módon is. Számomra ilyen a blogműfaj. Mások számára biztos más.)

Guénon fejlődéskritikájával kapcsolatban pedig nem érzem azt, hogy ma ne volna aktuális. Némileg át lehetne hangszerelni – ha ma írná meg, bizonyára máshogy tenné. De az alapvető haladár logika ma sem más, legfeljebb elmosódottabb határvonalai vannak, és szívesebben szerénykedő.

(Amellett, miért venné magára a olyan, akinek nem inge?)

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.05.09. 16:48:08

Csöncsön,
Te szoktál olvasni? Hol írtam, hogy marxisták vagytok?

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.05.09. 17:35:16

nyugi van, én írtam, hogy marxisták vagyunk, és nekem írta, amit válaszolt.
egyébként anyám az, meg van még a könyve is :-).

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.05.09. 18:34:54

hogy picit bővebben is:
- nem én utaltam heideggerre, hanem csöncsön
- ha saját gondolataidat áttételesen, az olvasóra bízva igyekszel megfogalmazni, akkor fel kéne készülnöd arra is, hogy az olvasó saját gondolatait fogod visszahallani, amik nem feltétlen egyeznek a tieddel
-guénon kritikáját nem magamra vettem, hanem azt pedzegettem, hogy te is, mind mindenki, kettős mércét alkalmazol a kritika megfogalmazásakor. ez nem azt jelenti, hogy minden egyes szót vagy bejegyzést sorról-sorra cáfolnod is kellene, csak azt, hogy akkor illik valamit kritizálni, ha úgy érezzük, hogy jogos - és ha azzal szembesítenek, hogy nem feltétlen jogos, akkor is lehet még védeni az álláspontunkat.
- az illúziót kergetsz még mindig áll :-).

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.05.09. 23:45:28

Fel vagyok készülve, és illúziót is szívesen kergetek. Sőt, el is szeretem kapni, aztán elereszteni.

Guénont nem hagytam, de tovább nem védhetem: magáért felel.

A hermeneutikai bermuda-háromszögben elsüllyedt Heidegger és Marx kísértethajója. Nem bánom.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.05.10. 00:30:26

logikai vagy filozófiai hermenutika?
létfilozófia, vagy énfilozófia?
ha már skolasztika és konzervativizmus, akkor valószínűleg az arisztotelészi ontológia, de az nekem túl passzív és ellentmondásos.
de viszont akkor ugyanezen ágat vitte tovább aztán szegről-végről heidegger is. szvsz bármely marxi mű nem jobban kisértethajó, mint a platón összes :-).
a fenti számomra bizonyíték arra, hogy mind a szemantika, mind az eufemizmus merő passzió, ám nem az őket megillető helyen, a hobbik között tartjuk őket számon.

ja! hogy mi is számomra az eufemizmus, és hogy annak mi köze a szemantikához?

"I don't like words that hide the truth. I don't like words that conceal reality. I don't like euphemisms, or euphemistic language. And language is loaded with euphemisms. Cause the people have a lot of trouble dealing with reality. People have trouble facing the truth, so they invent the kind of a soft language to protect themselves from it, and it gets worse with every generation. For some reason, it just keeps getting worse. I'll give you an example of that. There's a condition in combat. Most people know about it. It's when a fighting person's nervous system has been stressed to it's absolute peak and maximum. Can't take anymore input. The nervous system has either (click) snapped or is about to snap. In the first world war, that condition was called shell shock. Simple, honest, direct language. Two syllables, shell shock. Almost sounds like the guns themselves. That was seventy years ago. Then a whole generation went by and the second world war came along and very same combat condition was called battle fatigue. Four syllables now. Takes a little longer to say. Doesn't seem to hurt as much. Fatigue is a nicer word than shock. Shell shock! Battle fatigue. Then we had the war in Korea, 1950. Madison avenue was riding high by that time, and the very same combat condition was called operational exhaustion. Hey, were up to eight syllables now! And the humanity has been squeezed completely out of the phrase. It's totally sterile now. Operational exhaustion. Sounds like something that might happen to your car. Then of course, came the war in Viet Nam, which has only been over for about sixteen or seventeen years, and thanks to the lies and deceits surrounding that war, I guess it's no surprise that the very same condition was called post-traumatic stress disorder. Still eight syllables, but we've added a hyphen! And the pain is completely buried under jargon. Post-traumatic stress disorder. I'll bet you if we'd of still been calling it shell shock, some of those Viet Nam veterans might have gotten the attention they needed at the time. I'll betcha. I'll betcha.

But. But, it didn't happen, and one of the reasons. One of the reasons is because we were using that soft language. That language that takes the life out of life. And it is a function of time. It does keep getting worse. I'll give you another example. Sometime during my life. Sometime during my life, toilet paper became bathroom tissue. I wasn't notified of this. No one asked me if I agreed with it. It just happened. Toilet paper became bathroom tissue. Sneakers became running shoes. False teeth became dental appliances. Medicine became medication. Information became directory assistance. The dump became the landfill. Car crashes became automobile accidents. Partly cloudy bacame partly sunny. Motels became motor lodges. House trailers became mobile homes. Used cars became previously owned transportation. Room service became guest-room dining. And constipation became occasional irregularity. When I was a little kid, if I got sick they wanted me to go to the hospital and see a doctor. Now they want me to go to a health maintenance organization...or a wellness center to consult a healthcare delivery professional. Poor people used to live in slums. Now the economically disadvantaged occupy substandard housing in the inner cities. And they're broke! They're broke! They don't have a negative cash-flow position. They're fucking broke! Cause a lot of them were fired. You know, fired. management wanted to curtail redundancies in the human resources area, so many people are no longer viable members of the workforce.

Smug, greedy, well-fed white people have invented a language to conceal their sins. It's as simple as that. The CIA doesn't kill anybody anymore, they neutralize people...or they depopulate the area. The government doesn't lie, it engages in disinformation. The pentagon actually measures nuclear radiation in something they call sunshine units. Israeli murderers are called commandos. Arab commandos are called terrorists. Contra killers are called freedom fighters. Well, if crime fighters fight crime and fire fighters fight fire, what do freedom fighters fight? They never mention that part of it to us, do they? Never mention that part of it."
süti beállítások módosítása