Üzenet Ferinek, aki soha, soha nem menne vissza az üzleti életbe (és főleg nem venne példát Gerhard Schröderről - ezt azért felírjuk).
Adóreform.
Mi a magyar adórendszer baja? Vagy inkább: mik a magyar adórendszer bajai? Merthogy több is van neki.
1. Kevés a tényleges adó és járulékfizető.
Tényleg nem sok. Ilyen-olyan kimutatás alapján a minimálbér feletti bejelentett keresetből adózók száma 1.4 millió fő. Ez iszonyatosan kevés. Mit lehetne tenni? Szélesíteni az adózók körét. Hogyan?
1.1 Egységesítéssel, a kivételek és a tételek egyszerűsítetésével. Ha a kerülés nem kifizetődő, ha az adózó azt látja, hogy nem balekra veszi a többségi társadalom, amikor ténylegesen annyit keres, amennyi után adózik, akkor javul az adómorál.
1.2 Az adószerkezet átstrukturálásával. Több, mint valószínű, hogy a költségvetés adókiesését nem az a több százezer ember adja össze, aki papíron minimálbéres keresete mellé kap még zsebbe 20-30 ezer forintot, hanem azok, akik veszteséges cégek, vállalkozáson élén az adriai kikötőjükben jachtot tartanak fent.
A jövedelmi adók megtartása mellett legyenek bevezetve a vagyoni adók ingatlanra illetve nagy értékű tartós fogyasztási cikkekre - az ilyen új típusú adók pedig legyenek leírhatóak a jövedelmi típusú adókból. Az állam feltételezze, hogy az állampolgár becsületes és őszinte fajta, és nem jókedvéből hazudja, hogy minimálbérből épített vadiúj családi házat, hát elhiszi neki. Az viszont legyen adóköteles, aminek adóját ha nem tudja a nem létező keresetéből leírni, hát egyből nettó befizetővé válik.
A vagyoni adók terjedjenek ki ugyanakkor a bérelt és cégtulajdonú vagyontárgyakra is: ezek adótartamát lehessen leírni a kedvezményezett egyéb adófajtáiból, vagy a cég nyereségadójából.
Az kéne, hogy mindegy legyen, hogy milyen jogcímen szedjük be az adót, a lényeg, hogy beszedésre kerüljön.
1.3 Mindazon adónemek megszüntetése illetve összevonása, amelyeknek beszedése és számfejtése csaknem több adminisztrációs költséggel jár, mint a beszedett adó mértéke.
2. A szociális juttatások szerkezete az inaktivitást ösztönzi, termeli újra.
A fenti gondolatmenet kvázi folytatása, hisz nem csak a minimálbéren élők és veszteséges, csődből csőbe vitt cégek között ugrálók engednek meg maguknak a bejelentett bevételüknél jóval magasabb életszínvonalat, hanem az ilyen-olyan kivételezettek se túl motiváltak, ha inaktivitás mellett is lazán megvan nekik az átlagkereset másfél-kétszerese. Hogyan lehet ezen változtatni?
2.1 A szociális támogatásokat célzottan, feltételekhez kötve juttatni az alanyi jog helyett, a deklarált célok megvalósulását ellenőrizni, pénzbeli támogatásokról áttérni a célok megvalósulásához szükséges eszközi, dologi juttatásokra.
2.2 A szociális juttatásokat jutalmazó szerkezetbe csoportosítani mind munkavállalói, mind munkaadói oldalon: jutalmazni a mobilitást, az elhelyezkedést, az eredményes képzést, moratóriumot fenntartani a kedvezmények lejárta utánra, megakadályozva a rendszer megélhetési kihasználását.
3. Co-payment
A co-payment jó dolog. Amit a kormány reform címszó alatt bevezetni próbált, az nem co-payment, hanem plusz díj. A díjak legyenek leírhatók a járulékokból - az a co-payment. A lenépszavazott vizitdíj nem co-payment volt, pedig lehetett volna az is.
3.1 Az egészségbiztosítás legyen tényleges nemzeti kockázatvállalás: aki nem vállalja a kockázatot, azaz társadalombiztosítási járulékot nem fizet, illetve azt számára nem írnak jóvá, teljes áron vehesse csak igénybe a szolgáltatásokat akár privát biztosítón keresztül, akár egy összegben fizetve.
3.2 A felsőoktatás költségeinek fedezésére kerüljön tandíj bevezetésre, melyet választható módon a képzés végzése alatt, vagy után téríthet meg a képzést igénybe vevő. Képzési költségek térítésére legyen meg a lehetősége a piaci pénzintézetek egymással versengő termékeivel. Minden egyéb költségünket hajlandóak vagyunk piaci pénzintézetektől felvett kölcsönökkel fedezni, kivéve ezt.
A fentieket elemzők, közgazdászok, gazdasági politikusok unós-unalomig ismételgették már az elmúlt jó pár évben, néha egy-egy kis szelete ideig-óráig megvalósulni látszott, aztán a választások közeledtével ment a süllyesztőbe.
A kormánynak ugyanis szavazók kellenek, jelenértéken számolva, nem 6-8 év múlva.