Ateizmus, anarchia és koszos punkok.

killtheradical

killtheradical

RE: Antrópikus elv

2008. június 29. - bs395

Ezzel már lógok egy ideje, de majd most!

Annál is inkább, mert mégis csak vasárnap van, és vallási témáról lévén szó mégiscsak illő az Úrnak szentelt napon lehozni. Vagy az a szombat? Az vesse rám az első követ, aki utolér.

Az előző posztba már be van linkelve a forrás, mint a Mátrixban, így most csak visszalinkelek a linkre. Webkettő, vagy amit akartok.

A téma: az Univerzum, az ember, a determinizmus és persze Isten, mindez a keresztény filozófia kozmológiai szemüvegén keresztül.


1. Tervszerűség

Az ember itt van. Eddig stimmt. Tehát az Univerzum olyan módon épül fel, hogy itt vagyunk, és nézzük magunkat, és az Univerzumot, és benne magunkat. Ezzel nem értem, mi a gond.

Ha az embert pusztán közreműködő résznek tekintjük a világmindenségben, akkor arra is gondolnunk kell, hogy ez miért tervszerűség lenne, miért ne lenne az ember pusztán az entrópikus törekvések két megfigyelt módozata közül az egyiknek egy formája, vagyis a replikáció egy lehetséges, pragmatikus megnyilvánulása?

Avagy: mi történne az Univerzummal az ember nélkül? És mi volt a világmindenséggel az ember, vagy a földi élet megjelenése előtt? Köszöni szépen, jól elvolt, és valószínűleg jól el is lesz. Tervszerűséget, mi több, célt látni az ember megjelenésében az Univerzum egészét tekintve megmosolyogtató - az embert, mint entrópikus törekvőt tekintve viszont nagyon is valós argumentum, ám ezzel nem lépünk túl önnön kereteinken. Nem mintha ez lenne a cél, viszont ezáltal a puszta lehetőségét is tagadjuk. Vallásos materializmus.

Az értelmes tervező elméletének emberközpontúsága ugyanannyira állja meg a helyét, mint az, hogy az ember létrejöttének célja a műanyag teszkós szatyor, oka pedig az, hogy az Univerzum nem tudott csak úgy polimer láncokat csinálni - kellettünk hozzá mi.

Vagyis egy entrópisztikus elmélet a tervszerűség megfontolása nélkül is kizárja az emberközpontúságot, hiszen emberközpontúság esetén az Univerzum változása az ember megjelenésével megállt volna, ám - megint csak az erős antrópikus elv mentén, egyben annak cáfolatára - nem tette.


2. Kreacionista tudomány

A kreacionizmus egy borzasztó dolog. Alapvetése, hogy van Isten, és Isten alkotta a világot és annak szabályait, így minket is. Az már csak részletkérdés, hogy mennyire fundamentalista az adott kreacionizmus.

Amit a kreacionizmus nyújt, az a végső magyarázata a mindenségnek. Amit a tudomány nyújt, az - nagyon helyesen utalt rá Pistibácsi - a kurrens, vagyis éppen aktuálisnak tartott magyarázata bárminek. Amikor viszont a tudomány átmegy mindent tudóba, akkor bizony kreacionista lesz, akár beleveszi Istent a képletbe, akár nem. Kiveti a folyamatosan változó világra adott magyarázatból a változás tényét.

Így amikor oda érkezünk, hogy a tudomány és a vallás egymás konkurens felfogásai-e, vagy egymást kizáró érvrendszerek, akkor a kreacionizmus esetén a válasz mindkét kérdésre igen. Nihil_a vs. nihil_b. Elit kontra elitizmus. Ahogy a politikában, itt sincsenek "oldalak", hiszen ugyanannak a törekvésnek az álszent változatai csupán.

A jelenlegi világ nem létezhet sem az örök Isten, sem a konstans szabályok alapján - amennyiben igy lenne, mi, az emberek egész egyszerűen nem lennénk itt, hogy azt állítsuk, hogy de.


3. Csodálkozás?

Az antrópizmus ateista vagy teista akkor? Vagy "ideológiailag" semleges? Ha az ateizmust ideológiának vesszük, akkor beszélhetünk ideológia mentességről. Amennyiben viszont az ateizmust - tisztában lévén magának a kategóriának az elnevezésbeli problémáival is - nem ideológiának, hanem pont ideológia mentes állapotnak fogjuk fel, akkor bizony az antrópikus elv - az embert, mint az Univerzum részét, és az elv kitalálóját helyén kezelve - pont, hogy ateista.

Az ateista ugyanis nem anti-teista, hiszen nem a teizmus ellentéte, hanem annak hiánya, és ez egy nagyon fontos pont a megértéséhez. Nem tagadja valaminek a létezését, hanem híján van neki. Érintkezése és ellenvetése az ideológiákkal nem az ideológiák tárgyát fedi, csupán az ideológiák alanyait - az ideológusokat, a hívőket. Ugyanakkor az ateizmus nem nihil, és nem "középen állás": annak állítása, hogy nincs közép, a közép deklarálása pedig nem több mint pusztán a deklarálás ténye.


4. Homogenitás és izotrópia

Szerintem vagy a homogenitás nem állja meg a helyét, vagy a téridő tágulása. Az izotrópia az stimmt, lásd feljebb. E szerint az antrópikus kozmológia ateista lenne? Persze, hogy nem. Lásd a folytatást.


5. Van-e élet a Földön?

Először tisztázni kéne, ki mit ért élet alatt. Ha az élet anyagcserét és reprodukciót feltételez, akkor a vírus például nem él. Ha csak reprodukciót, vagyis az egyed replikálását a környezet anyagaiból, akkor nem csak a kerge marha kórt okozó prionfehérjét kell önálló élőlénynek tekinteni, hanem a számítógépvírusokat, vagy a gondolatokat is. A puszta anyagcsere reprodukció nélkül ugyanakkor egyfajta konstans pózt feltételez, amely kizárna minden egyéb alternatívát, illetve bármely alternatívája kizárja a konstans pózt.

Én személy szerint maradnék a replikálásnál, mint entrópikus törekvésénél. Ez esetben viszont az élet, mint olyan gyakoribb lehet az Univerzumban, mint gondolnánk, még ha komplexitása, vagy egyáltalán, az alapvető jellege a lehető legnagyobb mértékben is különbözik a földi szén alapú "élettől".

Sokkal ésszerűbb lenne tehát a földi életet csupán az egyik lehetséges, a környezete által meghatározott formájának tekinteni a környezet saját képünkre szabásának.


6. A megfigyelő

Visszakanyarodunk az előbbi kis dezantropomorph körutazásból az antropizmushoz, mégpedig az "intelligencia" okán, mely minket szemlélővé tesz. Hibás érvelésnek tartom, mint azt, hogy a dezantropomorph érvelés körkörösen mindig az antropomorph érveléshez jut.

Az intelligencia emberi találmány. Semmi több. Egy csillag nyilván nem lehet intelligens, mivel nem ember - ahogy egy ember sem lehet csillag, mivel ember. Az ember nem hivatott jobban objektív leírást adni a világegyetemről, mint egy üstökös csóvájából leszakadó jégdarab, mivel mindkettő egyenrangú eleme pont annak a rendszernek, amit objektíven le szándékozna írni, ám ez csak akkor sikerülhetne neki, ha a rendszernek nem lenne része, akkor viszont nem szemlélhetné a rendszert.

Objektív valóság tehát létezik, csak mi nem birtokosai, hanem részei vagyunk. Visszanézve az ateizmus meghatározására: nem anti-objektivista, hanem híján van az objektivizmusnak. Minden olyan állítás vagy törekvés, mely az objektivitást magáénak követeli, fals, hiszen kizárna minden más létezőt a létezésből magából.


7. Otthon

Vissza az elejére. Hogy az ember, és az emberi intelligencia cél, nem csupán egy a lépések számtalan sorában. Az Univerzum számára igenis közömbösek vagyunk: ha mi nem leszünk, hát lesz helyettünk más. Az, hogy minket az érdekel a világon a legjobban, hogy itt vagyunk, s így az Univerzum részeként a világegyetemet "emberi" tulajdonsággal ruházzuk fel, őszinte dolog, mivel létezésünk megszűnése esetén csak magunknak hiányoznánk. Meg esetleg a teszkós szatyornak.


Utószó

A recincálásnak nem az volt a célja, hogy meggyőződjek, vagy hogy meggyőzzek. A cél az volt, hogy megmutathassam, hol tér el a "konzervatív", a "vallásos", és az "aufklérer tudomány" az én ateizmusomtól. A konstans hipotézisénél.

A konstans értelemszerűen örök és állandó. Empirikus cáfolata maga a világ, a rendszer, amit magyarázni hivatott, illetve a cáfolás ténye maga, hiszen egy örök entitás minden alternatívát fölöslegessé tesz. Az alternatíva puszta léte a bizonyíték, hogy az állítás, melyben a konstans foglaltatik, ugyanolyan messze van az objektív valóságtól, mint az alternatíva maga.

u.i.: kommentet csak a felekezet megjelölésével együtt fogadok el :-).

A bejegyzés trackback címe:

https://killtheradical.blog.hu/api/trackback/id/tr39543081

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pistibacsi · http://henkajpan.blog.hu 2008.06.29. 12:03:13

Ezt nevezem ünnepnap megszentelésnek! Miközben olvastalak, egyre inkább éreztem valami furcsa tiszteletet. Olyasmivel foglalkozol, ami nem igazán érdekel, mégis időt szánsz rá, intellektulis erőfeszítést teszel érdekében.
Úgy látom, köztünk vita a továbbiakban nem lesz, mivel egymástól nagyon eltérő módon közelítjük ezt a kérdést. Almát körtével meg nem nagyon lehet összehasonltani.
Mindenesetre gonosz vigyorral nyugtáztam magamban, hogy valójában az történt, hogy segítettél nekem abban az elidegenítésben, ami nagyon hasonlít ahhoz, amit az ateizmus értelmezésedben adsz. Mostantól itt ez a recinca, vagyis a te műved révén önálló életet kezdett élni a témának általam vázolt vetülete. Ezt Kierkegaard sem ötlöthette volna ki jobban. Ezért mindenképpen köszönetel tartozom.
A dolgozatom egyébként eleve egy recenzió kapcsán kialakult vitáról szólt, igaz, magának a könyvnek az ismeretében. Azért tehát azt javaslom azoknak, akiknek mégis felkelti a téma iránti érdeklődést akár bs recincája, akár maga a dolgozat, az inkább olvassa el a Székely könyvet. Abban meg még további ajánlott irodalmat talál. Én ezzel elérkeztem képességeim határához.
Még csak annyit, hogy a dolgozatomat nem keresztény filozófiai szövegnek szántam, és senki nem is vállalná keresztény filozófia gyanánt. A katolikus teológia nagyrészt még mindig a skolasztika bűvöletében él, míg a protestáns teológia, különösen is az orthodox lutheranizmus olyan hívószóként tekint a filozófiára, ami magától megtölti és el is süti a stukkert.
Szóval ez csak egy perem-érdeklődésű evangélikus teológus - ezek szerint csak számára releváns - gondolatkísérlete, még filozófia tanulmányai megkezdése előttről.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.06.29. 12:21:41

a bs395-ök az elidegenítéshez értenek a legjobban :-).
süti beállítások módosítása