Ateizmus, anarchia és koszos punkok.

killtheradical

killtheradical

Fogalmatlanság

2008. május 23. - bs395

Akartam csinálni egy hülye táblázatot, hogy hogyan lehetne kevesebb korlátot állítani a legális jövedelmek bővülésének, vagyis egy igazi progresszív adórendszer a jelenlegi bérstruktúrában, változatlan költségvetési kiadások mellett mekkora pluszt vagy mínuszt eredményezne.

Utána azt szerettem volna írni, hogy adok egy számlaszámot, ahova lehet nekem pénzt utalni, mert már okosabb elemzést csináltam, mint amilyet legtöbb parlamenti képviselőnk képes kiizzadni. Még a képviselői, vagy bizottsági juttatásokra se tartottam volna igényt, elég lett volna a költségtérítés, amivel jól nem számoltam volna el.

Nos, ez nem jött össze. Kerestem guglival, néztem PM-et, KSH-t, APEH-et, de nem tudjuk, hogy hány ember hány forintot keres. Vagy csak én nem tudom, mert béna vagyok. Olyan grafikonra vagy számsorra gondolok, amiből ki lehetne nyerni, hogy számszerűleg hány ember keres minimálbér alatt, hányan vannak minimálbérre bejelentve, hányan vannak minimálbér és 70 ezer között, 70 és 80 ezer között, és így tovább.

Vagyis egy olyan kimutatásra, ahol szép szines vonalon be lehet karikázni, hol van a szürke zóna. Ha és amennyiben ilyen adathalmaz tényleg nincs, vagy nem szokás számításokhoz (csökkentsünk adót de izibe) ilyesmit használni, úgy mibe avatkozunk bele?

Van-e fogalmunk arról, hogy kik azok az alacsony képzettségűek, akik nincsenek bent a rendszerben? Hogy ők mit csinálnak? Hogy hol lakik az a másfél millió ember, akikről inaktívak jelzővel szokás beszélni? Tudjuk-e egyáltalán, hogy mi a mostani helyzet?

Azt értem, hogy a magyar ember alapvetően rendszerellenes és rebellis, egyszerre vonultatva fel reakciós és anarchista vonásokat (és mégse hasad meg a személyisége, vagy csak nem vesszük észre, mert itthon ez a normális), így a puszta gondolatától is irtózik, hogy ő benne legyen a nyilvántartásban, pláne többen, pláne ha ezek össze is vannak kötve egymással, csak ez így nem jó.

Így jutunk olyan "reformokhoz", ahol csak és kizárólag azt szívatják, aki már benne van a rendszerben, így jutunk el olyan elképzelésekhez, hogy csökkentünk valamit, és minden jó lesz, mint egy varázsütésre.

Addig nem lesz jobb, amíg az emberek nem akarnak bekerülni a rendszerbe. Lehet büntetni a kívül levőséget a támogatások megvonásával, de ezzel csak annyit érünk el, hogy kikiáltunk egy párhuzamos államot, külön törvényekkel, minimális átjárással.

Jutalmazni kéne a rendszerbe kerülést, nem büntetni a kívülállóságot.

A bejegyzés trackback címe:

https://killtheradical.blog.hu/api/trackback/id/tr59481077

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.05.23. 18:49:41

Az emberek több mint fele nem dolgozik. Nem azért, mert "a puszta gondolatától is irtózik, hogy benne legyen a rendszerben", hanem mert nem tud elhelyezkedni.

Bocsánat a túl nagy szóért, de szerintem ez katasztrófa.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.05.23. 19:21:26

csöncsön:
nem tudjuk, hányan vannak, akik szeretnének dolgozni, csak nem kapnak munkát.
meg kérdéses, hogy milyen munkát nem kapnak.
azt se tudjuk, hogy hányan vannak, akik dolgoznak a juttatásaik mellett, vagy azo knélkül, csak nem mondják el nekünk.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.05.23. 19:48:10

Ez igaz. Csak azt akartam kifejezésre juttatni, hogy már önmagában ez a hihetetlenül alacsony foglalkoztatottság nagyon nagy baj.

Ki tudja, hogy ki miért nem dolgozik? Ismerősi körömben is rendkívül magas azoknak az aránya, akiknek nincs állandó munkájuk, pedig Budapesten lakom. Mi lehet a helyzet Szabolcsban?

Szerintem ez olyan tűzoltásra váró vészhelyzet, ahol nemigen van helye a moralizálásnak. (Vagyis, hogy "biztos azért nem dolgoznak, mert nem akarnak adózni".)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.05.23. 21:17:43

Csöncsön · pontilyen.blog.hu 2008.05.23. 18:49:41

Túl jó véleménnyel vagy az embertársainkról...

Én voltam falvakban, városokban, kisebbekben, nagyobbakban, és nem találtam embert arra, hogy napi nyolc órában dolgozzanak.
Aki eljött, az vagy az első nap után otthagyta az egészet, vagy, ha maradt is, seggel állt hozzá mindenhez.
Direkt eltörték a szerszámot, direkt tönkretették a gépeket, hogy addig se kelljen semmit se csinálni, csak követelőzni tudtak, meg lazsálni, ha egy pillanatra nem figyelt rájuk az ember.

Az a komoly az egészben, hogy nyaranta az egyetemisták használhatóbbak segédmunkásként, mint egy falusi, mert az egyetemistában van némi lelki kitartás.

Tudod, ha végigmész egy falun, akkor kis gyakorlattal meg lehet mondani azt, hogy melyik házban laknak olyan emberek, akiknek van munkájuk, és melyikben a munkanélküliek.

Ha a kert fel van ásva, és van bele ültetve zöldség, ha a szőlő és a gyümölcsfa meg van metszve, akkor ott olyan ember lakik, akinek van munkahelye (vagy munkahelyről ment nyugdíjba), és meló után csinálja, amit kell, ha veri a gaz a kertet, akkor a lakó munkanélküli, segélyleső, faszából élő semmirekellő.
Szóval egyáltalán nem igaz az, hogy dolgoznának, ha lenne munka.
Max annyira, mint nekem az a kijelentésem, hogy ha lenne tízmilliárd forintom, akkor abból százezret odaadnék a romkat egyháznak.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.05.23. 21:43:19

kolbászoszsömle:

Ilyenkor mindig az ötlik föl bennem kérdésként, hogy az alacsony munkamorál ok-e, vagy okozat. Aki elszokott a munkától (mert elszoktatták, mert nem alkalmazták), az egy idő után valóban nem is akar már dolgozni. Végülis vegetálni is lehet.

Az a tragikus, hogy egyre nagyobb rétegek kerülhetnek ebbe a helyzetbe. Aki ma nem dolgozik, annak nagy valószínűség szerint a gyereke sem fog, mert nagyon erős a mintakövetés. Szóval, ez egy spirált indíthat be. A társadalom elemi érdeke, hogy ezen valamiképp változtasson.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.05.23. 22:10:59

Igen, ez valóban kérdés.
Ahogy társadalmi érdek az, hogy ezek az emberek dolgozzanak, és hogy ne termeljék ki magukat újra a leszakadó rétegek.

Az viszont nem megoldás, hogy látszatmunkákat adunk nekik, mert attól nem hasznosnak fogják magukat érezni, hanem elnyomottnak.
Hasznos, értelmes munkát viszont nem lehet rábízni egy falusi munkanélkülire, főleg, ha -eufemisztikusan- halmozottan hátrányos helyzetű.

Az igények, a lehetőségek, és a kvalitások szentháromságát nehéz közös nevezőre hozni akkor, ha valakinek lapozgatóstelefon az igénye, krumplitermesztés a lehetősége, és funkcionális analfabetizmus az iskolában elért tudásszintje, mindez megspékelve egy olyan kultúrával, ami nem ismeri a tervezhető jövőt.

2008.05.24. 10:22:24

Szabolcsban a helyzet borzalmas. Programozóként is képtelenség elhelyezkedni. Hát akkor mi lehet azokkal, akiknek esetleg még érettségijük sincs. A munkaügyi központ gyakorlatilag csak kifizető hely, és csak annyit tudnak mondani, hogy keress a honlapjukon munkahelyet. A munkáltatók viszont nem jelentik a központnak az álláshelyeket, így lehet, hogy 40 000 szabolcsi munkanélküli százegynéhány munkahelyből válogathat a munkaügyi központ weblapján. Ez iszonyatos...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.05.24. 10:40:38

"Ilyenkor mindig az ötlik föl bennem kérdésként, hogy az alacsony munkamorál ok-e, vagy okozat. Aki elszokott a munkától (mert elszoktatták, mert nem alkalmazták), az egy idő után valóban nem is akar már dolgozni."

Ezen elgondolkodtam az éjjel, és arra jutottam, hogy ok az alacsony munkamorál, nem pedig okozat.
Legalábbis akkor, amikor arról van szó, hogy miért nincs felásva a kert, miért nincs lekaszálva a gátoldal, útszéle, stb.
Ahhoz ugyanis nem kell, hogy alkalmazzák az embert, hogy paprikát-paradicsomot meg krumplit termesszen, tartson néhány tyúkot, nyulat, esetleg kecskét, hogy legalább kajára ne kelljen (annyit) költeni.

Az a falusi, aki munkanélküli létére, normál méretű telken lakva a boltban veszi a répát, az a leköpésre sem méltó.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.05.24. 16:05:48

kolbászoszsömle:

Megható, hogy így elgondolkodtál rajta, köszi. ;-)

De a kérdés számomra még mindig nem dőlt el. Magamon veszem észre, mennyire demoralizáló, ha az embernek nincs munkája. Olyankor "nincs értelme semminek sem".

A morált az ember a társadalomból veszi. Ha valaki kvázi nem is társadalomban él, mert be se fogadják, hiszen nem is dolgozhat, annak minden mindegy lesz. Egyetlen lény sem lehet magányosan morális. Mert akkor már nem magányos. Még a remeték és a művészek sem egészen magányosak, ők is múlt-, illetve jövőbeli emberekkel beszélgetve alkotnak és élnek.

Szóval, továbbra is mondom: nem biztos, hogy ok a morál. Lehet, hogy okozat.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.05.24. 17:01:04

Csöncsön

Ha valaki csak akkor és csak addig dolgozott, ha ott álltak mögötte, és ha nem csinálta, amit mondtak neki, akkor vitték KMK, plusz muszáj volt rendben tartani a kerted, mert, ha nem, a TSZ rádfogta, hogy tőled jön a krumplibogár, és akkor szabotőr vagy, és meggyepálnak, és mihelyst ez elmúlt, azonnal ment minden a levesbe, soha többé nem illette a kezével azt az eszközt, ami vasból is volt, meg fából is, ott nem tudom elképzelni, hogy nem az alapmorálról van szó.

A közösség IS semmirekellő.
Az a falu, amelyikben eltűrik a gazos kertet, a rendezetlen udvart, lumpenfalu, amelyikben, ha van is olyan ember, aki még próbálkozik, vagy beolvad, asszimilálódik a többi lumpen közé, vagy elköltözik.

Látott már ilyet a világ, nem is egyet kishazánkban.

Aki ma falun él, és azt mondja, hogy arra vár, hogy legyen valami munkája, az simán hazudik.
Mert pont azért él falun, hogy mondhassa azt, hogy dolgozna, ha lenne munka...

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.05.24. 17:12:09

Ördögi kör: az egyén olyan, mint a közösség, és a közösség olyan, mint az egyének.

Te azt mondod: ebből a körből csak úgy lehet kijutni, ha az egyén tesz valamit. Ebben sok az igazság. Mindenki csak egyszer él, és ha nem érz át ennek a létnek a súlyát, akkor tényleg dögöljön meg.

Csakhogy ez senkinek sem jó! Minél több ilyen ember él, annál inkább zúzódik szét a közmorál.

Németországban a munkanélküli segélyből simán el lehet éldegélni (ámbár ott is egyre kevésbé), de az emberek kinézik maguk közül azt, aki nem dolgozik. Ilyen körülmények között persze, hogy sokkal nagyobb az egyéni motiváció is.

Szerintem a kormányzat dolga is, hogy hatalmánál fogva növelje ezt a motivációt. De nem olyan, pedagógiai szempontból katasztrofálisan rossz módszerekkel (ld. Fair Play kampány), mint amilyenekkel most teszi.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.05.24. 17:30:09

Csöncsön

Pedig pont ez műkszik.
Hollandiában a feketemunka visszaszorítása pl úgy történt, hogy felvettek egy rakás ellenőrt, akik OTT ÁLLTAK a foglalkoztatónál, és azt lesték, hogy be van-e jelentve a munkás.

Az autópályán annyi fekamunkás dolgozott, hogy rossz volt nézni.
Amkor jött a munkaügyi ellenőrzés, a cigók dobálták a lapátokat jobbra-ballra, és futottak a bokorba.
Plusz gyakorlatilag kiürült a munkaterület.
És ez minden jelentős beruházásnál így megy.
Simán megérte volna az államnak, ha minden kilométerre odatesz egy ellenőrt, akinek az a dolga, hogy sétáljon fel, s alá, és azt lesse, hogy ragasztott-e a kiskékkönyvbe a lapátos/markolós.
Ezzel megkereste volna a bére 10-100szorosát.

Mert az alapvető probléma ott van, hogy van a munkanélküli, aki, ha elmegy feketén dolgozni, plusz megkapja azt, ami szociális alapon jár neki, többet kap, mintha legálisan dolgozna.
Gyanítom, hogy többet keres ezzel a módszerrel, mint az átlagfizetés.

Szóval a szociális segélyezést, mint olyat meg kellene szüntetni.
Aki nem dolgozik, haljon éhen, aki nem akar éhenhalni, annak fel lehet ajánlani egy elnéptelenedett baranyai tolnai faluban egy házat, meg félzsák vetőkrumplit.
A pénzt pedig el lehet felejteni.
A villanyáramot is.
Hatvan éve tudott élni nélküle a falusi középréteg, akkor most is tud élni nélküle a nincstelen.
Ha zenét és kultúrát akar, kaphat két kanalet, meg egy ceglédikannát, oszt köcsögdudáljon...

Lambotze 2008.05.24. 18:36:57

Kolbászososzsömle
Szívemből szólsz, öreg.
Rokonokat látogatva elvetődtem egy szabolcsi faluba a minap. Munka nincs, de SENKI sem műveli a hatalmas kertjét (!!nem cígókról beszélek!!). HOgy egy kert ne legyen megművelve, az gyermekkoromban (20 - 25 éve) teljesen elképzelhetetlen volt.
Semmi pénzt senkinek, aki nem dolgozik (nem akar dolgozni) ne is egyék.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.05.24. 22:33:24

kolbászoszsömle:

Gyaníthatóan nem ugyanarról beszélünk. A gazdaság kifehérítésére nyilván szükség van, ki tagadná ezt?

A módszert neveztem rossznak, kontraproduktívnak.

Miközben az ember örül, hogy valahogy megél(eget), és valahogy befizeti a számláit (ha egyáltalán befizeti), azt kapja az arcába (egy egyébként velejéig korrupt, milliárdosokból álló kormánytól), hogy "ne csalj, fizess többet!".

Kinek nem tolul vér az arcába, amikor ilyeneket hall?

És ki az, aki egy ilyen kampányt tiszta szívből támogatni fog?

Nyilván senki.

Pedig lehetne másképpen is, nagyon másképpen, példamutatással, világos kommunikációval. Már a szájíz is más lenne.

Lambotze:

Ma nagyon sok olyan ember van, aki szeretne dolgozni, csak nem tud. Ha ők ilyen szövegeket olvasnak ("aki nem dolgozik, ne is egyék"), csak még jobban demoralizálódnak, és még erősebben nyilvánul meg bennük a mindenkiben ott élő antiszociális hajlam.

Szóval: többet ésszel! :-)

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2008.05.24. 22:34:19

Ez meg egy Apeh-tábla, ugyanerről:

www.apeh.hu/data/cms1568/szja_orszagos_99_2006.xls

Persze, hogy nem egyeznek. :-(

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.05.25. 09:00:54

Csöncsön

A gazdaság kifehérítésére nem azért van szükség, hogy több adót fizessenek az emberek, hanem hogy a parazitáktól megszabaduljunk.

Én nem sajnálom azt az embert, aki a faszából él.

Azt sem, aki segélyen tengődik, várja a csodát egy baranyai zsákfaluban, vagy egy szabolcsi koszfészekben.

Aki a fürdőkádban horgászik, nem akar halat fogni.

Myacis 2008.05.25. 10:28:24

Nagyrészt egyetértek az elhangzottakkal, de azt se felejtsétek el, hogy egy lepukkadt faluban élö nem tud váltani, a házára (ha hitelmentes is) nem talál vevöt, így nem tud elköltözni olyan vidékre, ahol lenne meló. Rókafogta csuka szitu szvsz.
Mondjuk az tuti, hogy a "faszából élö" emberkéknek csak akkor adnék bármiféle segélyt, ha másnem közmunkáznának a faluban (szemétgyüjtés, söprögetés. stb...).
A baj az, hogy jogilag nem müxik. És a parlamenti többségnek elemi érdeke ezeknek a könnyen befolyásolható (értsd kilóra megvehetö) tömegeknek a fenntartása....

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.05.25. 10:44:37

myacis:
volt nekem egy miskolci kolegám. miskolctól én sok száz kilóméterre vagyok, mégis ugyanott dolgoztunk.
otthon bányamérnök volt, és nem lett munkája. családot otthon hagyta, ideköltözött egy munkásszállóra, és vagy fél évig csak minden második hétvégén járt haza, amíg el nem tudták végre adni a lakást (bőven áron alul), és újrakezdeni egy másik városban.
kemény dolog, igen, de van, aki megcsinálja, és van, aki nem.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.05.25. 11:00:53

"kemény dolog, igen, de van, aki megcsinálja, és van, aki nem."

Hát, erről a felfogásról sem éppen a liberalizmus jut eszembe.
:-))

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.05.25. 11:03:51

már miért ne lenne az? szabad döntése alapján tette, amit tett, az állam vagy a többi polgár nem szólt bele semmibe :-).

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.05.25. 11:17:51

Na ja, tényleg nem szólt bele. :-))))

[Minél többet olvasok ún. liberálisokat, annál jobban megerősödöm abban, amit Nietzsche az optimizmusról idézett Schopenhauertől: "A(z optimizmus) liberalizmus nem csupán veszélyes, hanem egyenesen ALJAS [kurzívval!] filozófia."]

[Nietzsche is elkülönítette az embert az ideológiától. Én is így teszek, mielőtt sértődés történne.]
:-)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.05.25. 11:23:18

Myacis

Ha a parlamenti többség érdeke az lenne, hogy a heréket etesse, akkor a falvak lennének a mindenkori kormány bázisa.
Ez viszont elég régóta nem így van.

Nekem a fő gondom az, hogy a lumpenfalusi semmit nem hajlandó tenni a saját boldogulása érdekében.

Még annyit sem, hogy felássa a saját kertjét, hogy legalább paradicsomot meg krumplit ne kelljen a boltban venni.

Az én nagyszüleim, amíg bírtak, a boltból csak a kenyeret, cukrot, teát, vajat, meg a mosóport szerezték be (néha vettek szalicilt is, meg ecetet).
A többit maguk termelték.
A komcsi érában is, szal nem azért tudták ezt megtenni, mert húsz hektáron gazdálkodtak, hanem azért, mert DOLGOZTAK.

Ma, ha elmész egy faluba, ritkaság az, hogy a kert nem alakult át udvarrá, s abban nem fű, hanem zöldség terem.
És teszi mindezt úgy, hogy a gazdája a teleknek segélyből él, és rinyál, hogy kevés, meg hogy kilátástalan a helyzete.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.05.25. 11:25:26

Inkább pontosan idézem:

"Ezeken a helyeken érti meg az ember Schopenhauer ünnepélyes nyilatkozatát, hogy neki az optimizmus -- ahol az nem olyanok gondolattalan fecsegése, akiknek alacsony homloka kizárólag szavakat rejteget -- nem egyszerűen abszurd, hanem VALÓSÁGGAL ALJAS GONDOLKODÁSMÓD, keserű gúny az emberiség névtelen szenvedésein. Amikor a filiszter, mint Strauss, eljut a rendszerhez, a gondolkodás aljasságához is el fog jutni, azaz meg fogja alkotni az "én" vagy a "mi" legbárgyúbb kényelemtanát, és megütközést fog kelteni."


[Hihetetlen, mennyire rímel ez a Nietzsche által emlegetett "kényelemtan" az "aki nem dolgozik, ne is egyék", illetve a "kemény dolog, igen, dehát ez van" filozófiájára...]

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.05.25. 11:30:12

Csöncsön · pontilyen.blog.hu 2008.05.25. 11:00:53

Pedig ez liberális felfogás, mert nincs előírva, hogy csináld meg, hanem rá van bízva a polgárra...
Ha ez aljasság, akkor én aljas vagyok.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.05.25. 11:32:54

kolbászoszsömle:

Senki sem tiltja meg, hogy aljas legyél. :-)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.05.25. 11:37:24

liberális, sőt, anarchista, hogy az állam minél kevesebb előírást ad a polgárnak - ez persze csak akkor működik, ha egyre kevesebb "mást" is ad, arányosan.
lehet utána válogatni, hogy ki mit vállal be, és mért cserébe.
a konzervatív az, amikor van egy központi norma, tetszik-nem tetszik, a választás minimális.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.05.25. 11:40:49

Csöncsön

Valamit félreértesz!

A nem dolgozik, ne is egyék abban a kontextusban, amiben itt szerepelt, azt jelenti, hogy aki azért nem dolgozik, mert nem akar dolgozni, az ne is egyék.
Ebben a liberális és a konzervatív irányzat tökéletesen egyetért.
A szociális hálót kihasználók, a szociális háló élősködői egyik irányzatnak sem preferált tagjai, mert mindkettő belátja, hogy ez a viselkedés magát a közösséget veszélyezteti.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.05.25. 11:42:01

Nem ez a konzervatív, de szerintem már többször megtárgyaltuk.

A liberalizmus alapvető antropológiai és ismeretelméleti tévedésekkel operál, melyek nem egyére Nietzsche is rávilágított.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.05.25. 11:56:27

meg, de azóta is akárhányszor körbenézek, hogy milyen emberek tartják magukat konzervatívnak, mindig ugyanazokba a problémákba ütközök, mint előtte.
a címlap közben elfogyott, most beáll egy pici nyugi, holnap filozóiai humor lesz a téma (marxizmus és a brit humoristák, biza), egyszer meg majd csinálok egy ne-neo-liberális kiálltványt, azt majd szétszedjük, csak előtte még össze kell szednem :-).

___________________________ (törölt) 2008.05.28. 21:34:10

bs395,

csak egy oldaliranyu megjegyzes, nem a fo temahoz: egyszerre reakciosnak es anarchistanak lenni nemcsak, hogy nem tudathasadas, de kimondottan jol passzol egymashoz:

libertarius.extra.hu/?q=democracy

OK tudom, nem erre gondoltal, de azert erdekes lehet.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.05.28. 21:57:33

senphen:
a libertarius gondolkodás nem idegen tőlem, sem a különböző államelméletek paradoxonai, bár inkább a legszebb (vagy nem legszebb, nézőpont kérdése) paine-i hagyományokat szeretem követni (már ha egyáltalán hagyományok), és magam kialakítani, hogy abból amit olvasok, és abból, amit látok, mit szűrök le számomra többé-kevésbé konzisztens rendszerré.

a linket köszönöm, el fogom olvasni.

amire a posztban céloztam az egy általános jelenség, a felhasználás és a kihasználás egyensúlyának a kérdése.
süti beállítások módosítása