Ateizmus, anarchia és koszos punkok.

killtheradical

killtheradical

Kis magánkiáltvány

2008. június 01. - bs395

Úgy is mint neolizálás, vagy popposabban: itten kérem minden nu! (ejtsd: nyú)

Racionalitás, rekurzivitás, és realitás, vagyis: nu-racionalitás, nu-rekurzivitás, és nu-realitás!

Kiáltvány, tetszikérteni? Forradalom a biliben, na! Izé, nu! Nu-forradalom!
(a "nu" prefix megértése hardcore arcoknak azért könnyebb)

A racionalitás szitokszava

Mert mi az a racionalitás? Mint szokásom volt mondani - és most megteszem megint - az egy picsamód egyszerű dolog. A racionalitás az, hogy nincs igazság, csak eredmény.
Ha te igazságot hirdetsz, akkor hazudsz. Ez ilyen egyszerű.

A rekurzivitás egyáltalán nem szitokszava

A rekurzivitás a felelősség. Ha megvan az eredmény, és tetteid értékelhetővé válnak, akkor jön az a része, hogy felelősséget vállalsz a következményekért.

A realitás szitokszava

A racionális döntés és a racionális döntés következményeinek rekurziója az, ami kiadja a realitást, az éppen aktuális valóságot.

A fenti hármasból ki lehet számolni, hogy mi is akkor az irreális és az irracionális (irrekurzív nincs, mert rekurzió akkor is van, ha nem akarjuk, hogy legyen - sőt, akkor is, ha explicit kijelentjük, hogy nincs; makacs dolog, na).

Irracionális minden olyan döntés vagy tett, amely azon a meggyőződésen alapul, hogy amit teszel, az biztos, helyes, jó vagy szükséges. De igen, még a szükséges döntés is irracionális, mert az eredményeket kizárólag az okokkal fogod magyarázni - ez is olyan, amikor előre igazad van, márpedig igazsága senkinek és semminek sincs, csak rekurzív realitása.

Irreális az, amikor egy tett vagy döntés realitása nem egyezik az elérni kívánt realitással, vagy amikor a rekurzivitást igyekszel figyelmen kívül hagyni - menekülsz a valóság elől. Irreális továbbá egy kurrens irrealitáson alapuló racionális vagy irracionális döntés rekurzív realitása is (... és akkor beszorzod a reciprokával - mivaaan?).

Mit teszel a racionalitás érdekében? Kockázat elemzel. Még az érzelmi alapú döntések (pl. miniszterelnök-jelöltek tévévitája alapján szavazni), felindulásból elkövetett tettek is kockázatelemzésen alapulnak, de mivel a figyelembe veendő változók száma ugyan véges, ámde igen-igen nagy, a kiindulási és az elérni szándékozott realitás és a tényleges kiinduló és elért realitás soha sem lesz azonos.
A tényleges kiinduló realitás lenne az objektív valóság, ám ebből nekünk csak szubjektívre futja - ez elérni szándékozott és ténylegesen elért realitások is ezen oknál fogva csakis szubjektívek lehetnek.

A figyelembe veendő változók csökkentése olyan mennyiségre, amit akár egyetlen ember is képes átlátni, a közösség igénye: így jönnek létre települések, szakmák, pártok, államok, cégek és egyházak - platformok, amik adott realitás változásokra tagjaik azonos (vagy közel azonos), egymással adott séma szerint leírható összefüggésben álló tetteivel válaszolnak.

Ez egyszerűsítés tehát torzít, ám nem feltétlenül vezet irracionalitáshoz, amennyiben az illető entitás nem törekszik magát kivonni a rekurzió alól - ami viszont gyakran megtörténik, így vezetve irreális világképekhez, és irreális elvárásokhoz.

A világot, az embereket racionálisra és irracionálisra, a várakozásokat, kijelentéseket reálisra és irreálisra felosztani könnyebb (és szerintem pontosabb is - a kötőjel előtti közbeszúrásban van egy szó, az, hogy "szerintem" - racionális valék-e vajh'?), mint kismillió másik címkét nyomtatni, és tovafuttukban-tovafuttunkban minden létezőt teleragasztani velük (viszont kitűnő szabadidős tevékenység, és erősíti a vádlit).

A racionalitás-irracionalitás, realitás-irrealitás felosztás viszont nem egyenlő (és nem is lehet egyenlő) a jó-rossz, hasznos-haszontalan felosztással (még ha a pragmatizmus és a technokratizmus szerintem közelebb is áll az általam érzékelt realitáshoz, mint a magukat ezek kizárásával definiáló izmusok, részint, mert egyáltalán nem zárják ki őket, csak nem így hívják - realitásukban tehát benne vannak, így azok akár csak szóbeli elvetése is -khm- irracionális).

A jó és rossz, a hasznos és haszontalan tetszőleges keretek (egyén, közösség, mekkora közösség, milyen alapokon meghatározott közösség) között értelmezhetők, ám alapjuk mindig is a szubjektum - így egy szubjektum számára egy másik szubjektum racionális döntése lehet káros, míg irracionális döntése lehet akár hasznos is - és vica versa, szintén tetszőleges időintervallumra vonatkoztatva.

Mi ebből az egészből a tanulság? Az élet bizonytalan, mindig a desszertet edd meg először.

Holnaptól indul az "Egyed meg a desszertedet!" mozgalom, itt lehet feliratkozni!

(a rendezvényen nu style fog szólni, csak hogy senki se lepődjön meg)

A bejegyzés trackback címe:

https://killtheradical.blog.hu/api/trackback/id/tr48497137

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.06.01. 16:36:01

na, ehhez a kutya nem fog hozzászólni :-).
de legalább leírtam, úgyhogy ha majd egyszer kérdezik, hogy biztos nem írtam forradalmi kiáltványt, akkor majd mutathatom, de :-).

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.06.01. 16:37:07

Pedig én tanakodtam rajta, de maximum annyit tudtam volna, hogy "hát, ez nem az én zeném", az meg olyan destruktívnak tűnt... :)

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.06.01. 17:01:12

Forr, forr, de dalnak nevezni erős túlzás... :)

Dr.Stein (törölt) · http://republicator.blog.hu/ 2008.06.01. 17:27:40

Ebben az országban egymillió funkcionális analfabéta lakik. Ne veszítsd el ezt a komoly szellemi hátországot.

Tagoltan és hangosan kiáltsd a téged éltető tömeg felé.
Meg kell ölnötök ...(tetszés szerint behelyettesíthető)

És ők (mi) elindulnak.
Meg kell ölnöm a királynőt...Meg kell ölnöm a királynőt...

Mint a csupasz pisztolyban.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.06.01. 19:08:06

nem lesz kevés az az egymillió?
meg milyen hátország?
ez itt nem kormányprogram, hanem szaggatott közlésű anarchia :-).

AdamT · http://durva.blog.hu 2008.06.01. 21:27:19

bs395:
Akkor röviden azt akarod mondani, hogy az igazság mint olyan tulajdonképpen nem is létezik, ugyanis az igazság megítélése is szubjektív?
Ebből pedig röviden az következik, hogy az igazság is csak vélemény?
Ebből pedig az, hogy mindenkinek lehet véleménye (igazsága), ezért az alapvető társadalmi berendezkedések elavultak?
És így jutunk el a forradalomhoz? :)

Huh.. :)

Dr.Stein (törölt) · http://republicator.blog.hu/ 2008.06.01. 21:50:39

És persze egy virtuális neuroaktiv szimulációban élünk. Ez az igazság.

AdamT · http://durva.blog.hu 2008.06.01. 22:01:03

aha

Neora várva... értem én :

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.06.01. 22:03:05

adamt:
az objektív igazság létezik, de mi annak csupán részei, nem pedig birtokosai vagyunk.
az igazság így szubjektív, ami vélemény, vágy.
véleménye mindenkinek van, igazsága senkinek - ez az alapvető társadalmi berendezkedés alapja.
egy társadalmi berendezkedés csak annyira lehet reális, amennyire a benne összegződő vágyak is reálisak.

hogy a forradalom az az irrealitás betetőződése, vagy a realitás visszarúgása, azt nem tudom :-).

meg lehet, hogy csak neuroszimuláció, de a grafika az nagyon ott van :-).

AdamT · http://durva.blog.hu 2008.06.01. 22:19:24

Akkor most filozofálgassunk... Így este tízkor úgysincs jobb dolgom.

"véleménye mindenkinek van, igazsága senkinek - ez az alapvető társadalmi berendezkedés alapja."

Szerintem meg pont nem. Ha az általad ideálisnak vett berendezkedésre írtad, akkor oké, de az tuti, hogy a mostani társadalmunk nem erre van berendezkedve.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.06.01. 22:30:43

adamt:
anarchia, na :-)
a jogaid, vágaid, személyes tered a következő emberig terjednek. ott ütközik az övével. innentől ketten kifele képviseltek valamit: ellentétet, kooperációt, alá-fölé rendeltséget millió és egy kérdésben.
aztán jön egy harmadik, negyedik, kaotikus viszonyokat és relációkat létrehozva, miközben a rendszerben nincsenek állandó kapcsolatok és viszonyok.

a társadalom ezeknek a változóknak és változó viszonyoknak a leképeződése (és akkor még nem beszéltünk a nem emberi entitásokról, az egymás közti viszonyukról, viszonyukról az emberrel, az ember és nem emberi entitás közös viszonyáról egy másik emberrel, és így tovább).

erre utaltam, hogy a társadalmi képződmények ezeknek a változóknak a redukálásáról szólnak. amikor igazságnak hívják a véleményt akkor elindulnak az irracionalitás útján - amikor ezt nem látják be, akkor érnek az irrealitáshoz.

a valóság meg néha rekurzív visszarúg.

de ahogy csöncsön írta:
az irracionalitás igazabb, mint a racionalitás.
ha az irracionlitást irracionalitásnak hívod, akkor nagy baj nincs, mert a szubjektív racionalitás korlátaival tisztában vagy - ha racionalitásnak, akkor minden szempontból irracionalitás.

szorozzunk reciprokkal, azt úgy szeretem :-).

AdamT · http://durva.blog.hu 2008.06.01. 23:17:22

Én meg amolyan gyakorlatias típus vagyok.

Vegyünk egy egyszerű esetet:
Pista bácsi kaszával levágta a szomszéd Józsi kezét, mert az Pist bácsi Julcsa lányát fogdosta.

Pista bácsi szubjektív véleménye az, hogy a lányát az iszákos Józsi ne taperolja. Továbbá volt egy olyan tapasztalása, hogy a kapa egy ideális eszköz arra, hogy kezeket nyessen le vele.

Józsi szubjektív véleménye az, hogy Julcsa a falu közös nője, ezért meg-megfogdosta a lány hátsóját. Neki is volt egy hasonló tapasztalása, mely szerint a kapával le lehet nyesni egy emberi kezet. Sőt! A tett bekövetkeztekor ez az ő kis valósága is lett, amikor meglátta a földön saját jobbját.

Julcsa személyes tapasztalása az volt, hogy amikor a fenekét fogdossák, akkor bizsergő érzést fedez fel testének különböző pontjain. A személyes véleménye pedig az volt, hogy ezzel nem árt senkinek. Mikor meglátta Józsi jobbját a földön, akkor kezdett neki kikristályosodni, hogy amit gondolt, az ebben a konstellációban már nem állja meg a helyét.

Eddig tiszta. De most jön a társadalmi berendezkedés. Anarchia nélkül.

Józsinak nincs keze, továbbá kiskorú molesztálásáért 3 év fegyházbüntetését kezdi a Csillagban.
Pista bácsi súlyos testi sértésért és önbíráskodásért 4 éves fegyházbüntetését kezdi a Csillagban.
Julcsi pedig néz ki a fejéből és főzi a bablevest a faternek meg Jóskának.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.06.02. 02:02:16

az anarchia nem az, amikor azt csinálsz, amit akarsz, amíg le nem vágják a kezed: az anarchia az, amikor a szabályok létrehozásában és betartásában tevőleges részed van.
a jelenlegi szabályozás és a szabályalkotás mechanikája az én ízlésemnek túl távoli.

úgy is mondhatnám, hogy se pista, se józsi realitásában nem tűnt fel a csillag, illetve a rendőrség, bíróság vagy a btk., mert mindennapi életükben - az ő szubjektív realitásukban - ezek a dolgok annyira kis részt képviselnek, hogy figyelmen kívül hagyták.

a szabályok betartását nem tudja egy olyan rendőrség, bíróság vagy parlament/kormány kiezsközölni, aminek minimális része van az életedre, és olyan szabályokat se fogsz betartani, amikhez úgy érzed, semmi közöd sincs.
a szabályok betartását szüleid, szomszédod, fodrászod, kolegád kényszeríti ki, mégpedig úgy, hogy közösségben tevékenykedtek, a szabályokat pedig együt hozzátok (másik lehetőség az erős állami kontrol, amit én személy szerint nem szeretek).

kicsit olyan ez, mint amikor felnősz valakivel, és tudod, mit engedhetsz meg magadnak a másikkal szemben, tudván ,hogyez egy vadidegennel nem biztos, hogy szintén működne.

aztán ezeknek a sorozatából áll össze egy tetszőleges méretű közösség, a közösségek interakciójából meg mondjuk egy ország. az amerikai szabályalkotás mehanikája ebből a szempontból sokkal anarchistább, mint a magyar, de még a közösségszervezés (és a közösségeknek kiutalható jogok és felelősségek) is.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.06.02. 10:39:03

bs395: "az objektív igazság létezik, de mi annak csupán részei, nem pedig birtokosai vagyunk."

Szerintem pont ezt (az objektív igazságot) nevezik a teisták Istennek.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.06.02. 17:05:44

csöncsön:
antropomorph istennek? mert az gáz.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.06.02. 18:19:36

A keresztény Isten nem antropomorf.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.06.02. 18:32:17

csak érzelmei, gondolatai és egyebei vannak - pont, mint amiker magunkra aplikálunk.
akkor most vagy nekünk sincs, vagy egyenesen mi sem vagyunk.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.06.02. 18:34:47

Szerintem ez a nyelvi kifejezés problémája. Érzelemnek nevezzük (jobb híján), ami voltaképpen nem az. Jézus is sokat beszél erről a problémáról.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.06.02. 18:42:10

akkor minek kfiejezni a kifejezhetetlent, sőt, elvárássá tenni a végül kifejezettet?

a múltkor is pont ugyanide jutottunk, csak akkor úgy, hogy a vallás és az egyház mások megéléseit az én megéléseim fölé helyezi, aminek nincs alapja, meg, hogy vallás és az egyház végleges hipotázist ad, ami ad abszurdum :-).

maradok továbbra is annál, hogy szerintem nincs semmiféle "felsőbbrendű", vagy "természetfeletti" lény, mivel a lény én vagyok, és én igencsak természeti vagyok, a természetin kívül pedig más nem létezhet.

ha istent vagy ideáját a természet (világ, univezum, akármi) megszellemülésének tartod, szived joga, csak akkor honnan jön jézus, meg honnan jön a könyv, és miért kéne azt a világon bárkinek is elolvasnia, hiszen minden egyes ember egyenlő mértékben részese az "ideának".

mondom: ugyanannyira autentikus forrás vagyok, mint a biblia, csak engem kevesebbet cenzúráztak :-).

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.06.02. 19:01:51

Szerintem például ez az vangéliumi részlet kifejezetten erről a (nyelvi) problémáról is szól:


Amíg a farizeusok együtt voltak, megkérdezte tőlük Jézus:

"Mi a véleményetek a Krisztusról? Kinek a fia?" Ezt felelték: "Dávidé."

Majd újabb kérdést tett fel nekik: "Hogyan nevezheti akkor Dávid a Lélek által Urának, amikor ezt mondja:

Így szól az Úr az én uramhoz: Ülj az én jobbomra, amíg lábad alá nem vetem ellenségeidet.

Ha tehát Dávid Urának szólítja őt, miképpen lehet a fia?"

De senki sem tudott felelni egyetlen szót sem, és megkérdezni sem merte őt többé senki attól a naptól fogva.

(Máté 22, 41-46)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.06.02. 19:11:38

On one whole bottle uplifting!
There is no telling what I'll do
Run head first into traffic
A mindset of annihilation
No sense makes sense
You can't get bought without thought

On hallucinogenic uplift
I can step out of my body
Religion is in myself
I'll split my head in two and see you twice
No sense makes sense
You can't get bought without thought

Give me alcohol extremeties
Instead of proofless christianity
Drunked up in a coma place
Critics disgusted, but a smile on my fucking face
I do anything that I want
And I get everything that I ask
And if this message bothers you, you know

(Phil Anselmo, 20, 3-45)

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.06.02. 19:16:32

Nana, én se arámiul idéztem! :-)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.06.02. 19:23:02

vááá, mi vagyok én, műfordító? :-)
phil anselmo látomásszerű, szaggatott, impresszív szövegeinek tolmácsává szegődök.

egy teli üveg emelkedésre!
senki se tudja memgondani, mit fogok tenni
fejjel előre a forgalomba rohanni
kiírtási elmeállállapot
az értelmetlennek van értelme
gondolat nélkül nem lehet téged megvenni

hallucinogén emelkedésre
ki tudok lépni a testemből
a vallás bennem van
ha kettéhasítom a fejem, duplán látlak
az értelmetlennek van értelme
gondolat nélkül nem lehet téged megvenni

adjatok alkoholikus extremitásokat
a bizonyíték nélküli kereszténység helyett
berugva a detoxban
a kritikusok undorodnak, de én csak mosolygok
azt csinálok, amit akarok
mindent megkapok, amit kérek
és ha ez az üzenet zavar, nos, tudod

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.06.02. 19:34:25

de adhatnám a yesterday don't mean shit (a tegnap szart sem jelent) számot is:

mesélnek majd neked a bűnről
és idővel majd szembe kell nézned a sötétséggel
de a sötétség a barátod
örvendj neki, és szállj keresztül az őrületen
repülj el isten, a háborúk és konfliktusok mellett
az elnyomó benned van
az elnyomó benned van
szánts keresztül az elméken és a paranoián
az elnyomó benned van
az elnyomó benned van

dzsucseharcos · http://songun.blog.hu 2008.06.11. 15:33:45

Elismerem a bátorságát, hogy kiáltványban fejti ki az elveit (és az mindig nehezebb, mint pusztán egy témához hozzászólni vagy más nézeteket kritizálni), ám a kiáltványon van mit csiszolni. Pl.:

>Mert mi az a racionalitás? Mint szokásom volt mondani - és most megteszem megint - az egy picsamód egyszerű dolog.

Nem picsamód egyszerű: könyvtárakat írtak tele nem-buta emberek arról, hogy mi a racionalitás, sőt, arról is, hogy van-e egyáltalán, meg hányféle van.

>A racionalitás az, hogy nincs igazság, csak eredmény.

Nem, ez nem a racionalitás, hanem ez a pragmatizmus nevű álláspont, vagyis egy vélemény. Azt állítani, hogy a racionalitás egyenlő egy darab filozófiai állásponttal, kb. a legvaskalaposabb dogamtizmus, amit el lehet képzelni. Ön nagyon tart az "Igazság"-októl és a dogmáktól: pontosan attól a fajta gondolkodástól, amit ezzel az állításával bemutat!

>Ha te igazságot hirdetsz, akkor hazudsz.

Nem, csak nem vagyok pragmatista.

>Irracionális minden olyan döntés vagy tett, amely azon a meggyőződésen alapul, hogy amit teszel, az biztos, helyes, jó vagy szükséges.

Szerintem pedig kötözni való bolond lennék nem azt tenni, ami a meggyőződésemen alapul, vagy azt tenni, amit nem tartok jónak vagy helyesnek. Vagy ha nem bolond lennék, akkor kényszerítenének.

"And on and on an on", mondaná Vonnegut.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.06.11. 16:03:28

kedves harcos,

objektív vagy szubjekít racionalitás? merthogy ki van térve arra is. vagy ha sokan sokat írnak róla, akkor az a valami pontosabb lesz tőle? vagy csak nagyobb? és nem kerül e explicit ellentmondásba önmagával? és nekem kell majd lefosztanom?

a (szubjektív) racionális hozzáállás az, hogy az objektív racionlitásnak nem birtokosa, hanem - szubjektív racionalitásoddal egyetemben - tevékeny része vagy, így az akció utáni reakció (a rekurzió) az, amin megnézheted, hogy induló szubjektív realitásod és érkező szubjektív realitásod miben tér el (relativizmus, fujj), így következtetve az objektív realitásra, ami a puszta akció tényétől szintén változik (intuitív kvantumok, szevasztok!).
ez lenne a pragmatizmus, azaz a rekurzió tagadása?

irracionális minden olyan döntés vagy tett, ami abból indul ki, hogy birtokában vagy az objektív realitásnak. ezt a birtokosságot annak hívod, aminek nagyon szeretnéd, változtatni nem fog rajta.
az igazság állítása hazugság: hogy velem szemben, vagy magaddal szemben, részletkérdés az objektivitás délibábjában, max a szubjektivitásomban nagyítódik fel.

a domgától ez azért még messze van :-). kéne tömeg, intézmény, mészárszékek, és a többi, valamint valaki csinálhatna közben valamit azzal a rekurzió nevű dologgal... zárja ketrecbe egy időre mondjuk.

kurt vonnegut mondjon le!
süti beállítások módosítása