Ateizmus, anarchia és koszos punkok.

killtheradical

killtheradical

Stop, start, stop, start

2008. július 15. - bs395

Tegnap káromkodtam egyet, jól esett. Profanitásom egyelőre okafogyottá vált, mivel a VDSZSZ ismét felvette a munkát, de ez nem tart vissza attól, hogy leírjam, miért fakadt ki belőlem.

Tegyük fel, hogy Július hónapban, azaz turisztikai főszezonban két hétre megáll a legnagyobb tömegközlekedési szerv az országban. Ez vajon mivel jár?

1. Ideges emberekkel. Nem szeretnék annak a helyében lenni, aki mondjuk ott ragad a nyaraláson, mert csak a sokadik zsúfolt buszra fér fel hazafele, vagy hasonló okokból el se jut oda. Egy autó fenntartása - üzemanyag, törlesztő részlet, biztosítás, szerviz - arányosan visszaosztva 100 km-enként 5-6 ezer forint körül mozog. Egy vonatjegy ugyanekkora távra fejenként 2 ezer körül van, vagyis egy autóba minimum 3 ember kell, vagy több, ha azt szeretnénk, hogy jobban megérje, nem beszélve arról, hogy a költségek nagy része akkor is jelen van, ha nem megyünk vele egy kilométert sem. Persze a vasút esetében is fizetünk akkor is, ha nem utazunk vele, hiszen adóból tartjuk fenn, de azt akkor is fizetjük, ha van kocsink. Vagyis a kényelmet nem számítva a vasút már csak ezért is jobban megérné.

2. Ideges vendéglátókkal. Az idegenforgalomnak kettős hatása van: egyrészt cirkuláltatja a pénzt, decentralizálja, ha úgy tetszik, másrészt segít a költségvetési egyensúly elérésében. A belföldi turizmus segít abban, hogy a pesti ember vidéken gazdaságot építsen, mert a vidéken megtermelt áruk értékesítésével szerzett pénzt újra vidéken költi el. Persze ez torz példa, de nagyjából így működik: a pénz oda-vissza áramlik, és ha ebbe az áramlatba akadály kerül, akkor az komoly gondokkal jár, mivel a két fél erősen egymásra van utalva. Másrészről a külföldi turisták itt elköltött pénze úgy kell az országnak, mint egy falat kenyér: a cseh és a magyar idegenforgalom bevételének a különbsége egyenlő a magyar államháztartási hiánnyal. Namost ha én külföldön járok, és ott megnehezítik, hogy ott turistáskodjak, vagyis nem érzem magam kényelmesen, mert nem tudok csak úgy közlekedni mondjuk, akkor erősen elgondolkodok, hogy akarok-e én még egyszer oda menni. Persze, a franciák is szoktak sztrájkolni vasútilag, de nekünk nincs Eiffel-tornyunk, csak völgyhidunk, ahol nem lehet megállni nézelődni.

3. Ideges környezetvédőkkel és közgazdászokkal. A vasút - a tengeri közlekedés után - a legenergiahatékonyabb formája a közlekedésnek és a szállításnak, és egyben a legolcsóbb szárazföldi is. Ha alternatív közlekedési módot kell találnia a nyaralni vágyóknak és az ingázóknak, akkor az nem csak drágább és zsúfoltabb lesz, de környezetszennyezőbb is, a Budapest környéki dugókról már nem is beszélve. Vagyis ki lehetnek akadva a környezetvédők, a fenntartható gazdaság hívei, teljes joggal. Na meg a közgazdászok. Az hagyján, hogy a háztartásoknál így kevesebb pénz marad a drágább alternatív közlekedés miatt, de a MÁV esetén az államhoz is kevesebb pénz futna be a szolgáltatás igénybevétele révén, vagyis a kieső jegybevételt azoknak az adójából kéne pótolni, akiknél eleve kevesebb pénz maradt.

A hab az egészen nem az, hogy Gaskó esetleg nem gondolta ezt végig, vagy de, csak nem érdekli, hanem az, hogy ha a VDSZSZ követeléseinek bármilyen alapja lenne, vajon akkor is sztrájkolna, vagy perelne?

Kérdem ezt azért, mert annak idején egy kis szakszervezet elnökségi tagjaként bepereltük a világ egyik legnagyobb multijának a magyar leányát, és a választott bíróság jogosnak találta a követeléseinket, és mindeközben meg se fordult a fejünkben, hogy sztrájkolhatnánk - ugyanis nem voltunk monopolhelyzetben, és nem akartuk elveszíteni az állásunkat.

A bejegyzés trackback címe:

https://killtheradical.blog.hu/api/trackback/id/tr42568629

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vidéki 2008.07.15. 10:30:39

Ne vedd annyira szívedre, hogy létezik sztrájkjog. Ez is egy olyan rózsa aminek tövisei is vannak. A munkavállalók számára lehetővé teszi, hogy a munkáltatók túlhatalmát csökkentsék és munkaügyi tárgyalásokon képviselőik a szakszervezetek végső érvként felhasználják. A vadkapitalizmus korszakában a sztrájkjog nem létezett. Azóta azonban sokat fejlődött a világ és ma a modern államokban mindenütt elfogadott. A közvélemény is ott megbékél vele, te is békélj meg. Attól, hogy a vasutasok nagy ritkán sztrájkolnak, még nem fog összeomlani a turizmus és a gazdaság. Franciaországban sokkal gyakoribbak a közlekedési dolgozók sztrájkjai, mégis az ország él és virul (hozzák képest).

Ras · http://futo.blog.hu 2008.07.16. 08:05:46

Vidéki nem a sztájkjoggal van a baj, hanem hogy visszaélnek vele. Kisujj->kar tipikus esete. Plusz amilyen a MÁv szolgáltatása még mindig, laposkúszás-vigyázállásban kellene közlekedniük... nem még engem húznak le mert két órát késik a vonat (vasárnap!) aztán nem tudok továbbutazni, a jegy le nem utazott részét meg csak 75%ban térítik meg, mondván lemondok az utazásról... és amikor az ember szóváteszi hogy ez kvázi lopás még én vagyok a rosszarcú. Persze este 8kor felettes nincs, a nő meg megsértődik amikor tekerek kicsit ahangerőn hogy észrevegye magát.

Szóval előbb tessék szolgáltatni aztán lehet követelőzni.

A BKV nekem mint ritkán Bp-n tömegközlekedőnek kifejezetten pozitív irányú elmozdulást mutataz utóbbi egy évben, az ő sztájkjukkal még azonosulni is tudtam. A vasutasoké viszont, pffff... Pedig szerencsémre egyik sem érint(ett).
süti beállítások módosítása