Ateizmus, anarchia és koszos punkok.

killtheradical

Supermanre várva

2011. február 10. - bs395

Megint egy dokumentumfilm a tengerentúli valóságról, ezúttal az oktatási rendszerről. A jobboldali elfogultsággal nehezen vádolható (ez a későbbiekben fontos lesz, mert mélyen beágyazott baloldali vívmányoknak megy neki) Davis Guggemnheim rendezésében, a többi között Bill Gates vendégszereplésével:

Egy ingyen jó tanács gyermekes szülőknek: ha nem muszáj, a film sorsolásos részét ne nézzék meg. Az üt. Persze direkt, de attól még üt.

A továbbiakban spoileres rész jön, szóval ha nem akarod előbb megnézni a filmet (már ha be tudod valahol ...khm... szerezni), akkor kattints a továbbra, és megtudod, mi a baj a rendszerrel (vagyis hogy nekem mi jött le belőle).

Röviden: az oktatási rendszer nem a gyerekeket szolgálja, hanem a felnőtteket.

1. Bürokrácia: az egymást átfedő, egymással versengő és egymással nem beszélő szabályalkotó és pénzelosztó testületek, amik lassúvá és áttekinthetetlenné teszik a rendszert, nem is beszélve arról, hogy meg is drágítják, minden kézzelfogható eredmény nélkül. Az elmúlt 38 évben reálértéken számolva minden gyermekre vagy háromszor annyi pénz jut odaát, mégse lesznek okosabbak, mire kikerülnek.

2. Szakszervezetek: ma gyakorlatilag szinte lehetetlen kirúgni egy tanárt, hacsak nem követ el súlyos és erőszakos bűncselekményt. Nem számít, ha nem jár be, ha újságot olvas minden órán 20-30 éven át, nem lehet kirúgni. Benne van a szerződésben. Pénzjutalmat se lehet neki adni a jobb teljesítményért. Tilos. Maximum körbe adogatják egymás között az iskolák.

3. Társadalmi háttér: a társadalom minden hibáját és rossz döntését az oktatási rendszerre hagyja, ahol se kedv, se pénz, se idő, se lehetőség, hogy mindennel érdemben foglalkozni tudjanak. A problémák egyszerűen maguk alá temetik őket a fenti két kitétellel súlyosbítva.

(ha valaki párhuzamokat vél felfedezni a magyar helyzettel, sürgősen hívja fel Hoffmann Rózsát!)(és, hogy ne legyen gond később se, kapcsolja be a konferenciahívásba Pokornit is)

Megoldás? Charter school! (a rossebb tudja, hogyan lehetne lefordítani, nálunk talán nincs is ilyen - alapítványi iskola esetleg?)

A charter school nem szerződik le a szakszervezetekkel, független az iskolakörzetektől, mégis ingyenes, állami iskola. A filmben szereplő intézmények tanulóinak 96%-a sikeres felsőoktatási felvételit tett, úgy, hogy a jelentkezőket nem szűrhetik meg felvételin, vagyis elvileg a társadalom (és főként a hátrányos helyzetű társadalmi rétegek) hasonló keresztmetszetét kapják, mint a rosszabbul teljesítő állami iskolák, ugyanis a tanulókat nyilvános sorsoláson választják ki. Elvileg.

Mert van egy nagy különbség, amit az egyik tanár köszöntő beszédében el is mond: ezekbe az iskolákba jelentkezni kell. Utána kell járni, papírokat kitölteni, megjelenni, stb. Az a gyerek, aki eljut a sorsolásra, már szerencsésebb sok sorstársánál, mert olyan szülője van, akit tényleg érdekel, mi lesz belőle.

Vagyis a megoldás, hogy megkerüljük a problémákat, mert a rendszer és a benne lévők hatalmas ellenállást tudnak tanúsítani: a washingtoni körzet új szuperindentánsa felajánlotta, hogy akik nem mondanak le az elmozdíthatatlansági szerződési kitételükről, kapnak egy szerényebb fizetésemelést, de akik igen, azok teljesítményüktől függően a jelenlegi fizetésüknek akár a dupláját is hazavihetik. Az ajánlat nem jutott el a szakszervezeti szavazásig se.

A bejegyzés trackback címe:

https://killtheradical.blog.hu/api/trackback/id/tr892650295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mrs. bateman 2011.02.11. 00:56:28

valami ilyesmi lenne a megoldás: jó tanárok, elkötelezett szülök... hoffmanni megközelítésben inkább a gyerekeket vennék elő, büntit nekik, azannyuk hétszentségit.
előkerítem ezt a filmet :)

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2011.02.11. 11:19:18

Gondolom felnőtt alatt azokat érted, akik az iskolarendszerből élnek meg, mert egyébként az iskolarendszer soha nem a gyerek érdekeit szolgálta, inkább azt a feladatot kell(ett volna) ellátnia, hogy a munkaerőpiacra megfelelő szakképzettségű, ill. a kül. szakképzettségekből megfelelő mennyiségű új munkaerőt szolgáltasson.
Ezzel meg mondjuk nagyjából mindenhol problémák vannak.
Abban meg a magam részéről már évek óta kételkedem, hogy bármilyen iskolarendszer képes lehet arra, hogy a belépők közti társadalmi különbségeket csökkentse. Hogyan tanítasz meg egy olyan gyereket bármire is, aki életében először az első osztályban fog a kezébe könyvet, meg bármilyen írószert is, mert ilyenre is van precedens. Az amúgy is inkább a szülők feladata lenne, ahogy fentebb írod is: utána kell járniuk, hogy a charterschoolba kerülhessen a gyerek. Mo-n sem azzal kellene törődni sok szülőnek, hogy leordítsa a tanár fejét, hanem esetleg beszélni a tanárral, hogy mi a baj a gyerekkel, aztán beszélni a gyerekkel. Persze a tanárt leordítani manapság menő, a gyerekre figyelni meg nem.
A Hoffmann féle reformokkal pedig az a legnagyobb baj, hogy a tartalomra, meg a vizsgákra figyel, miközben a rendszerrel van a baj. Attól, hogy egy szar rendszerben kicserélsz pár dolgot, még a rendszer szar marad. Visszaállhatunk a lexikális tudás erőltetésére, hogy a francba ne, viszont ezzel olyan kvázi analfabétákat fogunk kitermelni, akik olvasni-írni tudnak ugyan (már ha...), de képtelenek lesznek kezelni az információkat. Ha rendbe akarjuk tenni a magyarországi oktatást, akkor azt leginkább az óvodai hálózatnál kellene kezdeni, aztán szépen lassan haladni felfele.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2011.02.11. 18:17:01

@Vérszegény éjszakai dúvad:
állítólag a harlem kellős közepén működő iskola is 90% feletti felsőoktatási felvételi eredményeket produkál, de való igaz, hogy oda nem azok járnak, akiknek mindkét szülője lövi magát.
de az iskola, ha kell, akkor tart órát szombaton is, és ha kell, nem adja ki a nyári szünetet, így hozzák be a lemaradást.

Jonas-R 2011.02.11. 20:40:00

@Vérszegény éjszakai dúvad: Nem ertek egyet sok ponton.

Szerintem nem a lexikalis tudas eroltetesevel van a baj, valojaban nagy lexikai tudashalmazt is at lehet adni rendszerezetten, ez csak a tanaron mulik, sot minel nagyobb taptalajon mozoghat a gondolkodas, rendszerezes, bar annal nagyobb kihivas ennek a megtanitasa, de annal eredmenyesebb az output.

Roza-s resszel egyetertek, de ez megegszer nem a lexikalis tudast erositi (fele annyi eretsegi tantargy? WTF).

Valamit szerintem az iskolarendszer tudja tompitani a tarsadalmi kulonbsegeket. Valojaban ha korulnezunk, hogy kik szamitanak ma magyarorszagon ertelmisegnek, jopar "nepi kollegistat" fel lehet fedezni. Szinten a magam reszerol eleg sokat koszonhetek mindenfele nyitott tehettseggondozonak, ahol nem belepesi dij volt, hanem felveteli, sot osztondij es bentlakas azoknak akik bar kiemelkedtek a tomegbol nem tudtak eloteremteni a szukseges anyagi eroforrasokat mondjuk egy XT szamitogepre...Azok kaptak szallast, kajat meg XT-t :)

lehuzom en is, kivancsi vagyok.

Jonas-R 2011.02.11. 20:42:55

@bs395: oktatasi temakban imadon Sir Ken Robinson-t. Nagyon tudom ajanlani mert egyreszrol szorakoztato, masreszrol erdekes dolgokat mond.

hosszu:
www.youtube.com/watch?v=yJAL21IE9fY

rovid:
www.youtube.com/watch?v=MZIlJN0JVro

Jonas-R 2011.02.11. 20:51:57

hehe, lejott... na megnezem.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2011.02.11. 23:52:53

@Jonas-R:
jó humora van, de amit javasol, az nekem túl idealisztikus, már-már naív.

Jonas-R 2011.02.12. 09:52:19

@bs395: nekem meg a film tunt tul hatasvadasznak. Barmilyen modon is kezded el vizsgalni az iskolakat, lesz amelyik jobb lesz, es lesz amelyik rosszabb.

csak egy gondolat, kivancsi lenne a tovabbtanulasi aranyokra azok kozott akik indultak (a szuleik veszik a faradtsagot ) a lotton de nem jutottak be. Szerintem egeszen meglepo eredmeny lenne.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2011.02.12. 10:08:11

@Jonas-R:
ez egy ilyen film, ami vitát gerjeszt.
rengeteg kérdés megválaszolatlan marad, ahogy a charter mozgalom kritikáinak se adnak helyet.
robinson nagyon jól beszél, csak nem említi, hogy a vágyak és a lehetőségek nem fedik egymást, vagyis nem csinálhatja mindenki azt, amit szeretne. még ha lenne is elég mindenből, biztos lenne valaki döntési helyzetben, aki védi a pozícióját.

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2011.02.15. 12:05:09

@bs395:
ahogy szerintem egy borsodi aprófalu iskolájából is el lehet jutni egyetemre. már ha a borsodi aprófalvaknak van egyáltalán iskolájuk - gondolom nincs. és persze szigorúan szerintem, ti. életemben nem jártam borsodi suliba. de az biztos, hogy ahhoz - mondjuk így - felelősségteljes szülői magatartás kell - többek között, mert tanárok is, csak nem tudom vannak-e ott olyanok. mármint felelősségteljes tanárok.

@Jonas-R:
lexikális tudásra szükség van, persze, de nem jobban, mint a tudás rendszerezésének képességére, ill. a kritikai gondolkodás képességére. ezen utóbbiak alapja a lexikális tudás, de nem helyezhetjük a hangsúlyt erre, hanem vmi megfelelő egyensúlyt kell(ene) kialakítani.
tehetséggondozó működhet iskolarendszeren kívül is. egy olyan programról tudok, ami hasonló jellegű, csak az iskolarendszeren belül, ez a mentorprogram, bár nem tom működik-e még.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2011.02.15. 12:28:11

@Vérszegény éjszakai dúvad: @Jonas-R:
ha jól vettem ki a harlemi akadémia vezetőjének meg sir robinsonnak az előadásaiból, a gyerekek egyszerűen előbb beleunnak, majd rájönnek, hogy sehová se vezet az egész iskolarendszer (sose szabad elfelejteni: a gyerekek nem hülyék, hanem fiatalok).
ha nagy tömegben megy el a kedvük egyszerre (esetleg soha nem is volt), akkor szélmalomharc az egész, és az eredmény a szegregált oktatás, mert a felelős szülő etnikumra való tekintet nélkül el fogja vinni a gyerekét (már ha van hova, meg van miből).

algi 2011.02.16. 15:02:38

Ajánlott olvasmány még a témában a Drót 4. évada. Egy újságíró írta a Baltimore-ban tapasztalt állapotok alapján. (Tehát inkább a fikció szabadságával rendelkező dokumentarista mű.) A 4. évad speciel az oktatási rendszerről szól. (Képzeljetek el egy osztályt 100%-ig belvárosi afroamerikaiakkal, és adjatok hozzá egy fehér tanárt!)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2011.02.16. 15:10:52

@algi:
durva volt, amikor lement a pincébe, és ott álltak halomban a ki nem bontott számítógépek.

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2011.02.17. 18:42:37

@bs395:
"a gyerekek egyszerűen előbb beleunnak, majd rájönnek, hogy sehová se vezet az egész iskolarendszer"
szerintem ez ma a magyar felsőoktatásra teljesen igaz.
egyébként szerintem be kellene vezetni a szegregált oktatást minden suliban:
1. csoport: a gyerekek, akik hajlandók tanulni
2. csoport: a gyerekek, akik nem.
aztán helló.